Jak jsme s pomocí AI ukázali klientům, že jsou pro nás superhrdiny ve svých oborech

Hana Kratochvílová
Vánoční dárky pro klienty leckdo řeší už v létě. Nedivíme se – pečlivě vybraným dárkem děkujete za společnou práci a investujete do jejího pokračování. My chtěli letos dárky klientům a obchodním partnerům co nejvíc „ušít na míru,“ tak jsme zapojili AI a všem vygenerovali kartu superhrdiny reprezentujícího jejich obor. Ve výsledném balíčku 75 karet najdete i osmirukou zdravotní sestru nebo SEO specialistu jako vystřiženého z Matrixu. Čtěte, jak karty vznikaly.

Nad vymýšlením dárků jsme zasedli koncem října. Shodli jsme se, že hledáme něco:

  • originálního (takže láhev vína s mašlí byla mimo hru),
  • personalizovaného – pracujeme pro špičky ve svých oborech. Škála odvětví je u nás dost pestrá – od IT přes školství až po zdravotnictví. To jsme chtěli do dárků otisknout.
  • se zapojením AI – protože v roce 2023 šlo asi o nejvýraznější novinku v našem oboru. Přednášeli jsme o ní na konferenci Obsahovka Live. A tohle byla další skvělá příležitost, jak do ní zapojit celý tým Obsahovky.

Když jsme k tomu připojili náš obdiv ke kartám Jana Koudely Zvířata ze zasedačky, vygenerovaným v Midjourney, měli jsme jasno >> vytvoříme vlastní sérii karet, které budou prezentovat naše klienty a obchodní partnery coby superhrdiny v jejich oboru.

Začínáme: jak vznikal copywriter-šaman

S pokusy jsme začali v Midjourney – osvědčila se nám totiž pro generování ilustračních fotek k článkům. S trochou snahy (a experimentování s prompty) byly výstupy z Midjourney nerozeznatelné od „opravdových“ fotek. 

Jako prvního jsme generovali vlastního superhrdinu-copywritera. Do promptu jsme zadali klíčová slova, která podle nás vystihovala copywritery z Obsahovky: přemýšlivý, kreativní, v procesu psaní. Téměř šaman se slovy. Obklopený spoustou papírů, notebookem, kávou.

Tady jsou první výstupy – neurazí, nenadchnou. Midjourney sice vytvořila několik obstojných  copy šamanů, na naše agenturní poměry byli ale dost hippie a místo kreativního zázemí s notebookem a kávou měli kolem sebe celkem svinčík.

Prompt: Picture of the copywriter as a modern shaman of words. He comes across as a knowing, inquisitive and complex personality who likes to think things through. He is not lacking in charm and wit. For his hands, he has his tools - notebook, pencil, coffee mug. He moves with the times and is dressed modernly, although he exudes an aura of something ancient and magical.

Když už se zdálo, že ladění kartiček v Midjourney nás bude stát hodiny času s nejistým výsledkem, potvrdilo se nám pravidlo, že co v AI platí dnes, bude za týden jinak. Na trhu se objevil nový hráč – společnost OpenAI představila generátor obrázků DALL·E 3 coby součást placené verze ChatGPT.

Obsahovka vysvětluje

Pro zelenáče na poli generativní AI vysvětlíme:

  • Obrázky v Midjourney generujete přes komunikační platformu Discord. Pomocí specifických zadání (promptů) tvoříte obrázky dle libosti. Midjourney má spoustu funkcí, pomocí kterých můžete obrázek upravovat – zmenšit, upravit rozměry nebo třeba smíchat s jiným obrázkem – když víte jak na to. V praxi to znamená, že za zadání obrázku typu imagine elephant píšete zkratky jako --ar 2:3 (pro rozměry obrázku v poměru 2:3) nebo --niji (když chcete obrázek ve stylu anime)
  • Upravování v DALL·E 3 v ChatGPT je daleko jednodušší – prostě si povídáte s chatbotem a ten vytváří obrázky dle vašeho přání.

Okamžitě jsme se pustili do testování.

Téměř stejný prompt, jiný nástroj s mnohem jednodušším ovládáním než Midjourney a jedna tajná přísada – do promptu pro DALL·E 3 jsme přidali prosbu, aby obrázek nakreslil ve snovém stylu Dixit kartiček.

A voilà, začaly se dít věci:

Zatímco Midjourney skvěle zvládá fotky, DALL·E 3 má lepší představivost a poradí si skvěle s fantaskními výjevy. Obsahovkového copywritera vykreslil jako manickou postavičku, skoro jako z filmů Tima Burtona. Pro e-shop s vybavením do firem vytvořil hrdinu-skladníka obklopeného lepicími páskami a krabicemi. Naše parťáky pro tvorbu grafiky, brněnskou Smeczku, zobrazil jako smečku vlků ve světě billboardů.

Největší výhodou bylo snadné ovládání – v Obsahovce generování zvládli všichni, často i během několika minut, stačilo jen krátké proškolení na úvod.

Generování kartiček se v Obsahovce nevyhnul nikdo – drželi jsme se pravidla, že by každý měl generovat kartičky těm klientům, pro které tvoří obsah a zná dobře jejich práci i osobní rysy. Díky tomu se nám do obrázků podařilo propsat specifika, o kterých věděli jen „insideři.“

Generuju, generuješ, generujeme

Jakmile se celá Obsahovka ponořila do tvorby obrázků v DALL·E 3, objevily se první problémy:

  • průmyslové stroje nebo dopravní prostředky DALL·E 3 komolí úplně stejně, jako jiné AI nástroje. Tímto letadlem byste asi letěl nechtěli, což?
  • Když AI poprosíte, ať vygeneruje plešatého pána ve středním věku, klidně vám vyhodí obrázky mladých modelů s hustou kšticí.
  • Příkaz, aby měl člověk svázané vlasy do culíku, nechápe vůbec. Místo toho má váš hrdina dokola rozježené vlasy na všechny strany, které culík nepřipomínají ani omylem.

Neumí culík, blond vlasy a neodstraní z obrázku balóny. V úpravách obrázků zatím DALL·E 3 pokulhává.

„Nejvíc mě štvalo, že DALL·E 3 nepřemýšlí jako člověk. 🙂 Tudíž nepochopí správně moje požadavky, například vygeneruje člověka s brýlemi a když napíšu, že chci člověka bez brýlí, nepochopí zápor a těch brýlí tam udělá ještě víc nebo větší. A další typické AI problémy – na první pohled ten obrázek vypadá skvěle, jenže pak si všimnete, kolik je tam zdeformovaných obličejů. “
Kamila Vlčková, copywriterka

V posledním týdnu před deadlinem nám DALL·E 3 zavařil ještě víc. Možná i vlivem enormního zájmu program omezil, kolik obrázků můžete vygenerovat – po pár pokusech už hlásil, že jste překročili limit a máte smůlu – k pokusům se můžete vrátit až za dvě hodiny.

Tip

Jestli se chcete pobavit nad tím, co všechno dokáže umělá inteligence poplést, nakoukněte do této facebookové skupiny. Lidé vám tam ale i ochotně poradí — jak vygenerovat perníčky ve tvaru psů nebo třeba fotku stojky.

nepovedený  AI generovaný obrázek ženy, která dělá stojku

Výsledek? 75 superhrdinských karet – pro ajťáky, prodejce bazénů i kolegyně na mateřské

Postupně jsme z DALL·E 3 vytvořili 75 kartiček superhrdinů a superhrdinek (včetně smečky vlků nebo dětí v labyrintu).

A začalo nás to tak bavit, že jsme neskončili jen u klientů a obchodních partnerů. Svou kartu dostaly i naše kolegyně na mateřské, dodavatelé kávy nebo účetní. I přes občasné potíže při úpravách obrázků práce zabrala daleko méně času, než kdybychom vše zadávali grafikům. 

Kartička byla součástí dárkového balíčku – designového bločku s tužkou od našeho oblíbeného Papelote

Navíc jsme ji využili jako nosič pro další obsah – krom vzkazu Jste pro nás superhrdinové ve svém oboru! jsme na její zadní stranu umístili QR kódy. Ty odkazují na videozáznamy přednášek z letošní Obsahovky Live a také kompletní galerii všech superhrdinských karet.

Wow efekt zajištěn. Kartičkami jsme se kochali jen chvíli, pak už putovaly v balíčcích ke svým majitelům.

Odezva se dostavila. Klienti píšou vzkazy a volají na nás z okna

Sotva karty dorazily, vložili jsme je do vánočních balíčků a dali se do obdarovávání. Většina ke klientům putovala poštou – a ti se nám obratem začali ozývat zpět s poděkováním a pobavenými poznámkami, třeba že zvažují výměnu profilové fotky na sítích za naši kartičku. Jeden z klientů za námi po skončení osobní schůzky, kde jsme mu balíček předali, volal z okna že: „ta kartička je geniální!“

reakce na vánoční dárek z Entitle

Reakce od jednoho z obdarovaných – podcastového studia Entitle.

To, že si klienti v předvánočním shonu našli chvilku, aby na náš dárek reagovali, nás hodně potěšilo – evidentně se nám podařilo je zaujmout nebo jim minimálně zlepšit den. A asi nikdy jsme po rozeslání vánočních dárků nedostali tolik reakcí, jako letos. Za nás skvělý výsledek a důkaz, že dárky splnily svůj účel.

Poznámka

Kdybychom karty měli generovat znovu, možná bychom na to šli úplně jinak, protože teď už víme, co víme. Třeba bychom zapojili jiné nástroje nebo si pohráli s nastavením jednotného stylu v Midjourney. 

Naše karty nejsou dokonalé – když si je prohlédnete zblízka, sem tam se nějaká ta zpitvořená ruka nebo neexistující předmět najdou. Ale jak píše Filip Dřímalka v nové „bibli o využití AI v práci,“ knize Budoucnost nepráce – když chcete něco nového vytvořit a zapojit AI, neřešte donekonečna jak, hlavně se do toho pusťte. Hotové je lepší než dokonalé.

Kdybychom chtěli kartičky doladit k dokonalosti, nikdy bychom je v tak krátkém čase nedali dohromady.

Prohlédněte si galerii superhrdinů

Tady je 15 našich oblíbených: