Copywriteři jsou jako letadla. Naučte se je pilotovat

Jana Štukhejlová

Skvělé výsledky v naší branži stojí na jasném zadání, podrobných podkladech a dostatku času. Tedy na efektivní spolupráci copywritera s klientem. Celé to trochu připomíná cestu letadlem, tak vzhůru na letiště!

Vzpomínáte na svůj první let? Nejspíš jste se báli, protože jste netušili, co vás čeká. Pak jste se museli zorientovat na letišti. Desítky bran, pultíků, všude spěchající lidé…

Vybavujete si to? Tak teď si letiště představte jako proces, který předchází samotnému psaní.

Také toho po vás budeme chtít hodně, ale jen proto, aby vám pak v letadle nebylo špatně.

Doufáme, že vám náš průvodce po letišti efektivní spoluprací s copywriterem přiblíží, jak pracujeme, co potřebujeme k nejlepším výsledkům a jak si můžeme práci na společném projektu užít. Přejeme inspirativní čtení a příjemný let!

Na letiště se dostavte s dostatečným předstihem

Napjaté termíny s sebou vždy přináší problémy. Určitě to znáte sami. Chápeme, že někdy už včera bylo pozdě a dokážeme se přizpůsobit. Pro obě strany je ale příjemnější, když spolupráce proběhne v klidu a vy nám dáte na projekt dostatek času.

Copy letadlo bez vás sice neodstartuje, zkrácený čas na přípravu k odletu nám ho ale nedovolí tolik vyšperkovat.

Pro rychlejší odbavení si nachystejte všechny dokumenty

Čím více podkladů nám poskytnete na první schůzce, tím rychleji si budete užívat v duty free zóně. Milujeme zejména:

  • osobní rozhovory s vámi nebo vašimi zákazníky,
  • marketingové materiály,
  • persony,
  • výzkumy,
  • analýzu klíčových slov.

Než spolu totiž sedneme do letadla, chceme toho o vás vědět co nejvíc.

Postupujte jednotlivě

Za kapitánem letadla přijde čtyřčlenná rodina:

  • maminka nabádá k opatrnému letu,
  • tatínek chce znát technické parametry letadla,
  • syn požaduje let střemhlav dolů,
  • dcera touží vyletět nad mraky.

Všichni mluví přes sebe a kapitán se nemůže soustředit na práci.

Kdyby za kapitánem (copywriter) přišel pouze tatínek (vy) a tlumočil mu požadavky ostatních (zbytek firmy), bylo by to lepší. V klidu by se domluvili na nejlepším postupu a nenastaly by žádné zmatky.

Stejné je to u revizí hotových textů. Klidně požádejte své zaměstnance, ať se k nim vyjádří.

Pak ale komentáře projděte, sjednoťte a nechte v textu jen ty relevantní a konkrétní. “Přidala bych sem ještě příklad” je pro nás i pro vás přínosnější než “něco mi v tom textu chybí”. Z komentářů “to se mi nelíbí” a “mně to přijde v pohodě” u stejné věty také nebudeme příliš moudří.

Náhodná kontrola je téměř jistá

Pročteme všechny podklady a propátráme internet, to nám ale většinou nestačí. Na 90 % si můžete být jistí, že vám ještě párkrát zavoláme nebo napíšeme.

Často totiž teprve během psaní narazíme na informaci, kterou potřebujeme upřesnit nebo dostaneme skvělý nápad. Hned na začátku se vás proto zeptáme, na koho se v takovém případě můžeme obrátit.

Užijte si duty free zónu

Duty free zóna je místo s obchody, kde se zboží prodává bez cla, tedy levněji. Duty free ale můžeme z angličtiny přeložit také jako “bez povinností”. A právě taková je pro vás doba, kdy už máme všechny podklady a pracujeme.

Věnujte se svému byznysu nebo relaxujte a počítejte s tím, že se vám ve smluveném termínu ozveme. Kdyby náhodou hrozilo zpoždění (ehm, třeba z důvodů špatného počasí), dáme vám s předstihem vědět. Snažíme se ale, aby k němu nedocházelo.

Připravte se ke startu

A je to tady – máme pro vás hotové texty. Jsme připraveni na vaše dotazy a komentáře a čím budou konkrétnější, tím rychleji bude hotovo.

Revize jsou běžnou součástí naší práce, proto se na nás s nimi kdykoli obraťte.

Je to lepší varianta, než když se do úprav textu pustíte sami. V letadle má každá součástka své místo a stejné je to se slovy v našem (vašem) textu. Důvěřujte nám!

Po přistání prosím ohodnoťte práci posádky

Nemáme na mysli populární tleskání. Potěší nás jakákoli konstruktivní zpětná vazba, informace o zveřejnění textu nebo reference. A jak na přínosnou zpětnou vazbu?

  • Čím dříve, tím lépe. Zpětná vazba je pro nás nejpřínosnější ve chvíli, kdy máme texty ještě v čerstvé paměti.
  • Buďte konkrétní. V tomto případě platí to stejné jako u komentářů.
  • Upozorněte nás na faktické chyby. Znáte svůj produkt nebo službu nejlépe a může se stát, že v našem textu najdete technickou nepřesnost. Když nás na ni upozorníte, příště už ji neuděláme.