Obsahovka Live #8 Obsah a kariérní komunikace

Kamila Vlčková
Po covidové pauze jsme oživili zákaznickou minikonferenci. Pro klienty a partnery jsme tentokrát uspořádali přednášky o kariérní komunikaci. I z dotazů během přednášek bylo patrné, že téma u klientů hodně rezonuje a řeší ho každý.
Publikum na konferenci Obsahovka Live

Obsahovka Live s pořadovým číslem 8 se konala ve čtvrtek 22. září v kreativním hubu KUMST v Brně.

O kariérní komunikaci a HR marketingu promluvil nejdřív zakladatel Obsahovky Martin Brablec, slovo si po něm převzala HR manažerka Solidpixels Anna Marešová a přednáškový blok zakončila Jana Bejvlová, Head of Recruitment z KBC.

Všichni jsme měli radost, že se konečně můžeme zase potkat.

Mapa kariérní komunikace

Realita, ve které dnes firmy hledají nové zaměstnance, je následující:

  • nezaměstnanost se už delší dobu drží na historickém minimu,
  • 73 % lidí novou práci aktivně nehledá
  • a když už se pro změnu rozhodnou, trvá to několik měsíců a dlouho se rozhodují.

Klasický nábor, kdy firma vyvěsí inzerát a následně vybírá ze spousty zaslaných životopisů, proto nefunguje. „Místo oslovování aktivně hledajících zájemců nahlížejte na kariérní komunikaci jako na dlouhodobé budování vztahu s potenciálními i stávajícími zaměstnanci,poradil ve své prezentaci Martin Brablec.

Kariérní komunikace má několik fází. Abyste věděli, co ve které říkat, připravil Martin mapu kariérní komunikace. Popsal v ní 7 fází náboru a tipy na obsah, který v dané fázi funguje:

  1. povědomí„Co jsou zač?“ – oslovujete potenciální uchazeče a budujete povědomí o vaší firmě, například expertním obsahem na blogu, LinkedInu, rozesíláním newsletterů či pořádáním eventů a webinářů.
  2. uvažování„Je to pro mě?“ – pomáháte uchazečům vyhodnotit, jestli jste pro něj dobrá volba, třeba pomocí kariérních stránek, představením firmy nebo testem jejich souladu s firmou.
  3. zájem„Zapadnu tam?“ – přesvědčujete uchazeče díky videím se stávajícími zaměstnanci, kteří sdílí své zkušenosti, nebo ukázkami života ve firmě v postech na sociálních sítích.
  4. přihlášení„Vyberu si?“ – představujete volná místa v inzerátech a umožňujete uchazeči se na pozici snadno přihlásit, třeba prostřednictvím formuláře.
  5. výběr„Získám to?“ – udržujete kontakt s uchazečem i po odeslání životopisu a dáváte mu vědět, jak bude pohovor probíhat, nebo mu představíte kolegy, se kterými se na něm potká.
  6. nástup„Zvládnu to?“ – začleňujete nového zaměstnance do týmu a usnadňujete jeho onboarding například uvítacím videem nebo checklistem pro nováčka.
  7. udržení„Patřím sem?“ – zapojujete zaměstnance do firmy po celou dobu jeho působení, například sdílením jeho know-how nebo podílením se na další HR komunikaci.
Martin Brablec z Obsahové agentury přednáší na Obsahovce Live

Martin tvrdí, že kariérní komunikace zvyšuje šanci na nábor a udržení správných lidí.

Kromě toho Martin připomněl, aby firmy nezapomínaly ani na obsah pro uchazeče, se kterými to nevyšlo. Například jim díky vzdělávacím newsletterům pomozte získat know-how, se kterým příští výběrko s přehledem zvládnou.

Jak na kariérní stránky a jejich obsah

Na Martina navázala Anna Marešová ze Solidpixels, kde působí jako HR manažer a zároveň školí HR marketing.

Posluchačům dala tipy, na co nezapomenout při tvorbě kariérního webu. Ten je totiž středobodem employer brandingu. Vše, co v oblasti HR komunikace děláme, musí být na kariérních stránkách. Jsou to třeba:

  • otevřené pozice,
  • představení firmy a toho, co dělá,
  • představení zaměstnanců a firemní kultury,
  • aktuální novinky z firmy,
  • informace o tom, jak probíhá výběrové řízení,
  • možnosti vzdělávání a podobně.

Anna ve své přednášce zdůraznila, aby si firma na začátku přesně popsala, koho chce oslovit. Stejně jako v jiných odvětvích marketingu i tady platí: pokud cílíme na všechny, necílíme na nikoho. Proto doporučila kariérní stránky rozdělit například podle jednotlivých cílových skupin, kterým práci nabízíte. Každou z nich totiž oslovíte něčím jiným – čerstvé absolventy, rodiče pracující na zkrácené úvazky i lidi nad 50 let.

Kariérní komunikaci Anna přirovnala k on-line nákupu. Uchazeče je potřeba brát jako zákazníka a kariérní stránku jako e-shop, kde chceme, aby nakoupil. Kariérní web proto musí dobře fungovat, uchazeči se na něm musí dozvědět vše potřebné a mít možnost se snadno přihlásit o nabízenou pozici. Dobře fungují přihlašovací formuláře.

U nich se určitě zamyslete, jak usnadnit jejich vyplnění. Myslete třeba na to, že uchazeči často odpovídají z mobilu. Místo povinného přiložení životopisu je pro ně jednodušší poslat odkaz na LinkedIn. Obecně – čím víc dokumentů po uchazečích chcete, tím je menší pravděpodobnost, že se přihlásí.

Anna Marešová se solidpixels přednáší na Obsahovce Live

Anna mluvila třeba o tzv. Employer Value Propositions (EVP). Jsou to hlavní výhody, které vaše firma pro zaměstnance má.

Situace na trhu práce z pohledu recruitera

Po krátké pauze přišla na pódium Jana Bejvlová s pohádkou o KBC, kde vede tým Talent Acquisition a Communication & Employer Branding. Poukázala na to, že nábor do firmy pohádka vůbec není, a mluvila o problémech, které v kariérní komunikaci řeší.

Jana mluvila o dlouhých diskuzích, při kterých si firma ujasňovala, jestli bude mluvit anglicky, nebo česky. Firemním jazykem je angličtina, v náborových inzerátech cílí na anglicky mluvící uchazeče. Anglický obsah má také větší dosah na sociálních sítích. Ale u českého se zase lidé víc zapojují a reagují na něj.

Jana také zdůraznila důležitost zapojení zaměstnanců do kariérní komunikace. Je potřeba, aby své zkušenosti sdíleli opravdu lidé z pozic, na které se uchazeči hlásí. Jsou pro ně mnohem důvěryhodnější než ředitelé nebo vedoucí.

Na závěr přidala tip na to, co jim jako firmě nabírající stovky zaměstnanců ročně funguje nejlépe – doporučení. Jiné komunikační kanály mohou mít sebelepší dosah, ale největší konverze dosahují právě u doporučených kontaktů. O práci se totiž v tomto případě uchází kandidáti, kteří už mají informace o firmě a zároveň jsou vybraní jako ti, kteří by se na danou pozici hodili. Zaměstnancům pomůžete v doporučení jak odměnou, tak i obsahem. Například brožurkou představující firmu nebo hravější formou, třeba pexesem s výrobky vaší firmy.

Jana Bejvlová z KBC přednáší na Obsahovce Live

Jana zmínila, že složitý je třeba výběr správných komunikačních kanálů a sítí, na kterých bude kariérní komunikace efektivní.

Ochutnávka na závěr

Kromě přednášek byl prostor také na networking. Aby vzájemné seznamování šlo ještě lépe, uspořádali jsme na závěr degustací rumů, které se ujal Pavel Ungr. Rozšířili jsme si tak obzory nejen v kariérní komunikaci a zároveň to bylo příjemné zakončení celé akce.

Degustace rumů s Pavlem Ungrem

Pavel Ungr tentokrát nepřednášel o SEO, místo toho nás zasvětil do tajů rumů.

Už teď máme spoustu inspirace a nápadů, na jaké téma uspořádat konferenci příště. Věříme, že to bude už na jaře 2023.