Co by si začínající copywriter měl odnést z CopyCampu?

Lucie Preis

Copywriting nestojí na vzduchoprázdnu – a tak byl line-up prosincového CopyCampu nadupaný analytikou, UX, SEO, právem i psychologií. Tahle lákavá kombinace vyprodala retro kulturák Domovina a zvlášť začínajícím copywriterům ukázala základy z každé oblasti. V 10 bodech shrnujeme všechno, co potřebujete vědět.

1. Vsaďte na firemní blog

Lucie Štěrbová: „Blogujte. Ale chytře!“

77 % copywriterů píše firemní blog, 38 % to dělá pravidelně a 33 % obsah plánuje. Z rychlého průzkumu HáJedničky mezi copywritery vyplynulo, že firemní blog má v kopíkově repertoáru své místo. A podle Lucie pomalu nahrazuje PR články. Jen ale, když se dělá poctivě, komplexně a dlouhodobě. Naše slova.

3 tipy, jak v praxi na to:

  1. Optimalizujte témata obsahu podle analytiky.
  2. Paste po unikátním a dlouhodobém obsahu.
  3. Zkoušejte různé formáty a spolupracujte s jinými specialisty.

2. Obhajte si svoji práci

Miroslav Pecka: „Jak dokázat, že má váš obsah smysl?“

77 % rezonovalo i touto přednáškou ­– tolik copywriterů z průzkumu totiž pravidelně vyhodnocuje svoji práci v Google Analytics. A ti, kteří nevyhodnocují, po dnešku začnou. Z dat zjistíte odkud k vám zákazníci chodí, přes které stránky se k vám dostanou, nebo co konkrétně na webu dělají.

Praktický tip na to:

GTM neboli Google Tag Manager vám do Analytics dostane i metriky, které byste tam jinak nenašli. Plus je, že k jeho nasazení nepotřebujete tým ajťáků.

I mistr tesař se někdy utne...

3. Věřte, že na vzhledu záleží

Ondřej Ilinčev: „Samo se to nepřečte: Vliv písma a grafiky na konverze“

Minimálně v jedné věci musí být každý copywriter povrchní ­– v tom, jak jeho vymazlený text vypadá navenek.

Mějte v hlavě základní pravidla typografie i grafiky a nebojte se je připomenout grafikovi, který na ně v zápalu kreativity zapomíná.

4. Buďte off-line

Michaela Mužíková: „Psaní v roztěkané době“

Autorka 365 copy triků (must-read mimochodem) se začetla do Hluboké práce a její principy aplikovala do svého fungování. Buďte v klidu, když někdy nebudete na příjmu nebo když neodpovíte na e-mail do hodiny. Kreativní proces jde obvykle líp, když nemáte na ploše upozornění z Trella a na displeji telefonu vypnete permanentní notifikace.

K tomu, abyste byli off-line nemusíte jet na Šumavu a z okna koukat na srnky. Stačí “jen” změnit návyky.

5. Nevěřte, že copywriteři nebudou mít co žrát

Vladimír Saur: „Automatické texty vs. copywriteři“

Když by firmy začaly ve velkém používat generátory automatických textů, tak asi ne. Tahle realita je naštěstí daleko, někdy ale i „skládače textů“ přijdou copywriterovi k ruce.

Jejich službami si vypomozte, třeba když textujete obsáhlý e-shop nebo katalog, ve kterém u statisícům položek potřebujete napsat krátký text – výsledek pak vypadá třeba takto.

6. Než začnete psát, odpovídejte na otázky

Ondřej Bělský: „Být jako Alza: Obsahová SEO strategie pro e-shop“

V Alze tvoří obsah podle modelu „proč – jak – co – s kým“. A tyhle otázky byste si před psaním měli položit, i když nedisponujete milionovými rozpočty.

Než usednete ke klávesnici, zamyslete se, s čím text čtenáři konkrétně pomůže (aneb zda má smysl ho vůbec psát) a jestli jste zvolili vhodnou formu (produktový popisek na tři strany obvykle není správnou volbou).

7. Nebalancujte na hraně zákona

Petra Dolejšová: „Strašák jménem GDPR: co se pod tajemnou zkratkou skrývá?“

Pokud jste si mysleli, že copywriting a právo jsou si blízké asi jako Praha a Brno, jste na omylu. Jako tvůrce obsahu se neobejdete bez znalosti zákonů – od května mezi ně bude patřit i GDPR.

Panika prý není na místě, dodržujte stávající právní úpravu a jste v suchu. Alespoň do doby, než se o evropském nařízení bude vědět víc.

8. Buďte vidět na sítích

Michal Kotek: „Instagram: jak bavit fanoušky v 15 sekundách“

Ovládat sociální sítě začíná být pro copywritera tak neodmyslitelné, jako zapnout ráno počítač. A zatímco z Facebooku se stává výkladní skříň firem, na Instagramu fanoušci očekávají zábavu.

Myslete na to, ať už spravujete profil klientovi nebo lákáte fanoušky na vlastní obsah. Jak na to se inspirujte třeba u profilu Albertu, Sony nebo Coca-Coly.

Ve stories na Instagramu máte na zaujmutí fanouška 15 sekund.

9. Nevěřte všemu, co se píše

Petr Ludwig: „Kritické myšlení jako důležitý skill pro business“

V roce 2020 bude nejdůležitější schopností kriticky myslet. Při sběru podkladů proto nevěřte všemu, co si na internetu přečtete a kriticky hleďte i na každý svůj text – jedna špatná formulace a než se nadějete, je z vás tvůrce hoaxů a bullshitů.

Petr Ludwig má ke kritickému myšlení univerzální radu. Chce to prostě pokoru.

10. Bavte se

Jiří Charvát (aka Rimmer): „Po tomhle nákupu už budete šťastní“

Tento bod na přednášce Rimmera nezazněl – zato jsme se ale královsky pobavili, ostatně jak se na krále slampoetry patří.

A stejně to platí i pro psaní. Vedle grafů z analytics, pouček UXáků a právních předpisů je ale důležité ještě jedno – psaní (a všechno kolem) by vás mělo hlavně bavit. Třeba jako nás.