Jak jsme dali dohromady kariérní komunikaci rychle rostoucí firmy
Bez kvalitních lidí to (nejen) ve službách nezvládnete
10 let evoluce. Ze specialistů na výkonnostní marketing vyrostlo Proficio ve full-service digitální agenturu s týmem o 150 lidech. Z Brna expandovalo do Ostravy, Prahy nebo Vídně. A teď se mění ve skupinu firem na pomezí marketingu, consultingu a technologií.
Zakladatel a spolumajitel Proficia Petr Halík nás oslovil s úkolem, abychom mu pomohli propsat firemní změny do kariérní komunikace. Pokud má totiž skupina naplňovat vizi vytyčenou na papíře, neobejde se bez kvalitních zaměstnanců. Část si sice vychová, ale většinu musí získat na trhu, kde konkurenti nejsou žádná ořezávátka.
Perfektní zadání: projekt HR marketingu s přesahem do Employer Brandingu.
Jak je to s tím Employer Brandingem a HR marketingem?
Employer Branding patří k největším buzzwordům v marketingu a personalistice. Osobně ho vnímám jako projekt, který má za cíl udělat z firmy lepšího zaměstnavatele, tzn. zahrnuje i změny ve vedení lidí, procesech nebo nastavení odměn. HR marketingové projekty beru jako snahu prodat kandidátům to dobré, co už jako zaměstnavatel teď nabízíte, tzn. tady si většinou vystačíte s promyšlenou a dobře udělanou komunikací.
Strategie jako vnější skelet, kam firma postupně doroste
Jak Proficio, tak my se živíme marketingem. Proto bylo od začátku jasné, že spolupráci ukotvíme strategií. S její přípravou jsme dostali volnou ruku, pomohly nám ale následující mantinely:
- vzhledem k proměně firmy nebudeme pouze popisovat aktuální situaci, ale zajímá nás Proficio blízké budoucnosti (naše strategie tedy poslouží jako takový vnější skelet, do kterého Proficio brzy doroste),
- souběžně s naším projektem se Proficio pustilo do rebrandingu, jehož výstupem měl být web v novém grafickém kabátu (kariérní sekce webu tudíž musí být přímo na firemním webu).
Při celodenním workshopu s vedením firmy jsme zmapovali silné stránky Proficia jako zaměstnavatele, posvítili si na slabiny a dali dohromady 3–4 asociace, které by firma chtěla mezi kandidáty aktivně budovat. Vytvořené hypotézy jsme posléze ověřili při 10 individuálních rozhovorech se zaměstnanci (namíchali jsme lidi z různých oddělení, s rozdílnou délkou praxe i seniority) a pustili se do přípravy strategie.
Ve strategii jsme definovali 4 cílové skupiny – marketingové začátečníky, in-house marketéry, specialisty z jiných agentur a freelancery.
Detaily strategie se nesluší vytahovat na veřejnost, za pozornost ale stojí tyto 4 poznatky:
- uchazeče o práci v Proficiu zajímají odlišné věci, klíčem je rozsah zkušeností a jejich stávající působiště (škola, jiná agentura, volná noha…),
- pro zastřešení HR komunikace celé skupiny je nezbytný silný hlas majitelů, kteří musí srozumitelně popsat vizi,
- v komunikaci je potřeba pracovat i s dlouhodobým obsahem, abychom oslovili i lidi, kteří momentálně nehledají práci,
- ústředním tématem dlouhodobého obsahu musí být to, v čem je Proficio opravdu skvělé, tj. propojování různých marketingových disciplín.
„Vytvořili jsme dobrý plán, jak uspět. Cítili jsme to hned po prezentaci. Věděli jsme od začátku, že sami ho dohromady v tomto případě nedáme a vedení Ondry a Martina bylo nezbytné. Vznikl tak opravdu dobrý koherentní plán, který nás nyní dobře vede.“
Ne všichni freelanceři jsou dlouhodobě spokojení. Proficio jim má co nabídnout.
Kariérní sekce webu jako vícepatrový dort se šlehačkou
Po odsouhlasení strategie jsme se pustili do tvorby obsahu pro klíčové touchpointy – ekosystém se podobá vícepatrovému dortu se šlehačkou:
- dole je pracovní inzerát, který do detailu představí náplň práce, atmosféru v týmu a osobu šéfa (připravili jsme vzor pro juniorní i seniorní pozici),
- nad tím jsou o krapánek stručnější 4 podstránky webu s argumenty na míru 4 konkrétním cílovkám (fungují i jako samostatné landing pages – student, in-house markeťák, specialista z jiné agentury a freelancer),
- nahoře je nejstručnější zastřešující kariérní stránka s videem majitelů firmy
- a celý dort zdobí šlehačka, tj. dlouhodobý obsah rozvíjející kýžené asociace, který si Proficio bude tvořit svépomocí.
Texty jsme nejprve nasadili na původní web, po dotažení rebrandingu je Proficio překlopilo na nový web. Implementaci strategie si náš klient řídí sám.
„Potřebovali jsme zkušené mentory a tvůrce Employer Brand komunikačních konceptů, kteří nám navíc ideálně budou i kulturně blízcí. To se povedlo a Obsahová agentura nás provedla celým procesem s velkou profesionalitou. Zarámovali naši kariérní komunikaci na mnoho dalších let a přidali nespočet tipů, které nám pomohou oslovit kandidáty.“
- Pokud potřebujete pomoct s náborovou komunikací, dejte nám vědět a rádi to s vámi probereme.
- Projděte si 7 scénářů, které vám usnadní přemýšlení nad kariérním webem.
- Nebo jak s pomocí obsahového marketingu oslovit lidi, kteří práci zatím nehledají.