Jak jsme obsahovým auditem pomohli firmě GRiT vyladit web

Kateřina Kalivodová (Foltánková)

Softwarová firma GRiT se na nás obrátila, když procházela zlomovým obdobím. Po více než 20 letech výrazně upravovala kurz – odkláněla se od implementace ERP systémů a zaměřila se na rozvoj vlastních cloudových služeb, které podnikům pomáhají s elektronickou výměnou dokladů, automatizací zpracování faktur a řízením skladových procesů. Zároveň také měnila název a vizuální identitu.

To vše se muselo odrazit i v obsahovém marketingu firmy. Proto nás GRiT oslovil, abychom mu s obsahem pomohli a připravili obsahovou strategii.

Rebranding pro nás znamenal celkový restart. Měnili jsme strategii, způsob nabízení produktů, definovali jsme si hodnoty. Chtěli jsme, aby novému směru odpovídalo i to, jak komunikujeme navenek,“ říká marketingová manažerka GRiTu Zuzana Lazarová.

Firma CCV Informační systémy se na jaře 2019 přejmenovala na GRiT. Na videu uvidíte, jak se proměnilo logo společnosti.

Jedním z důležitých kroků v tvorbě strategie byl obsahový audit.

Cílem obsahového auditu je zhodnotit obsah, který firma doposud tvořila. Díky tomu zjistíme, v jakém stavu se obsah nachází a co je z něj hotové. Z čísel si také uděláme představu například o tom, jaká témata cílovou skupinu zajímají a co naopak nefunguje.

Ale nejdříve se vraťme na začátek spolupráce. Se zástupci GRiTu jsme absolvovali dva strategické workshopy. Na nich jsme podrobně rozebírali:

  • čím se firma zabývá,
  • jaké má silné a slabé stránky,
  • kdo jsou její zákazníci,
  • kdo je její konkurence
  • a jakým tónem chce GRiT komunikovat.

Oceňuji oba workshopy. Díky nim jsme si s Obsahovkou důkladně ujasnili, co GRiT dělá – pro lidi zvenčí je to totiž dost složité na pochopení. Poznávací fáze měla svůj smysl. Copywriteři z Obsahovky pro nás souběžně s tvorbou obsahové strategie psali i články, tiskové zprávy a další texty a na výstupech je vidět, že tématu rozumí,“ popisuje Zuzana Lazarová.

Po workshopech jsme pokračovali šesti hloubkovými rozhovory s obchodníky GRiTu. Díky nim jsme zjistili konkrétní detaily o jednotlivých produktech a měli jsme informace o zákaznících přímo z první ruky.

Vybavení těmito znalostmi jsme se mohli pustit do obsahového auditu. Kdybychom tuto poznávací fázi vynechali, nerozuměli bychom prostředí, ve kterém se klient pohybuje, a nedokázali bychom tak dobře jeho obsah zhodnotit.

Co říkají data

Základní součástí obsahového auditu je vyhodnocení dat z Google Analytics. Díky číslům jsme zjistili, jak je na tom web GRiTu doopravdy.

Například nás zajímalo:

  • Které stránky webu jsou vstupní?
  • Jaké jsou největší zdroje návštěvnosti?
  • Které stránky mají nejlepší konverzní poměr?
  • Které stránky jsou nejnavštěvovanější?

Srozumitelnost informací

Druhou částí auditu byla kvalitativní analýza webu, při které jsme si kladli následující otázky:

  • Dají se na stránkách snadno najít potřebné informace?
  • Jsou informace pro cílovou skupinu srozumitelné?
  • Funguje všechno?
  • Dá se web dobře prohlížet i z mobilu?
  • Působí web důvěryhodně?
  • Jaká je kvalita článků a dalšího obsahu?

Jak jsou na tom sociální sítě

V třetí části jsme se zaměřili na sociální sítě, konkrétně na profily firmy na Facebooku, LinkedInu a Twitteru. Zjišťovali jsme například:

  • Kdo firmu sleduje?
  • Jaké typy příspěvků firma publikuje?
  • S jakou grafikou pracuje?
  • Který obsah má největší úspěch?

Co jsme v obsahovém auditu zjistili

V auditu jsme konstatovali, že obsah GRiTu – zejména web a materiály na něm – jsou na velmi dobré úrovni.

Návštěvník se na webu snadno orientuje a nechybí mu žádné důležité informace (některé firmy například nemají vůbec zveřejněné reference nebo stránku O nás).

Zároveň jsme GRiTu doporučili řadu vylepšení, která návštěvníkovi zpříjemní používání webu.

Původně mohli čtenáři filtrovat případové studie jen podle odvětví. Doporučili jsme doplnit i filtrování podle řešení, protože GRiT nabízí 3 odlišné služby. Pokud návštěvníka zajímá například skladový systém, snadno si díky nové filtraci zobrazí všechny studie na toto téma.

Na původní stránce O nás chyběly vizuální prvky a kvůli tomu stránka působila nezáživně.

Doporučili jsme doplnit fotografii, infografiku nebo jiný vizuální prvek. Takto vypadá stránka po úpravě.

Kolik elektronických dokladů software GRiTu každý měsíc přenese? 3 miliony nebo jen 300 tisíc? Ze zápisu číslovky to nebylo na první pohled poznat.

Na naše doporučení GRiT doplnil do čísel mezery. Čtou se teď lépe, že?

Závěry z auditu jsme klientovi sepsali do uceleného dokumentu. Součástí bylo celkové zhodnocení jeho obsahu a doporučení dílčích úprav. Do jejich realizace se GRiT pustil, zatímco my jsme pokračovali v pracích na obsahové strategii.

Díky obsahovému auditu jsme získali další oči, které nám pomohly odhalit, co nám při úpravě webu uteklo. Když totiž člověk dlouho řeší jednu věc, dochází k určité slepotě a spoustu věcí přehlíží. Z auditu jsme také zjistili, že v mnoha oblastech jdeme správným směrem. I to pro nás bylo důležité ujištění,“ říká Zuzana Lazarová z GRiTu.

Dokončení obsahové strategie

Dalším krokem bylo dotazníkové šetření mezi klienty. Zajímalo nás například to, proč si vybrali právě GRiT a o jaký obsah mají zájem.

Jakmile jsme vyhodnotili všechna data, čekala nás závěrečná fáze. Vyšli jsme ze všech informací, které jsme dosud získali, a vytvořili GRiTu obsahovou strategii, která zohledňuje plány firmy a její marketingový rozpočet i potřeby zákazníků.

Zároveň jsme po celou dobu tvorby strategie pro GRiT psali i texty – vše od článků přes tiskové zprávy až po e-maily.

Na spolupráci s Obsahovkou oceňuji pravidelnou komunikaci a to, že při nás stojí i ve chvílích, kdy nestíháme, a zadání posíláme až na poslední chvíli,“ říká Zuzana Lazarová z GRiTu (na snímku).

Zpět

Sdílet