Jak jsme obsahovým auditem pomohli firmě GRiT vyladit web

Kateřina Kalivodová

Softwarová firma GRiT se na nás obrátila, když procházela zlomovým obdobím. Po více než 20 letech výrazně upravovala kurz – odkláněla se od implementace ERP systémů a zaměřila se na rozvoj vlastních cloudových služeb, které podnikům pomáhají s elektronickou výměnou dokladů, automatizací zpracování faktur a řízením skladových procesů. Zároveň také měnila název a vizuální identitu.

To vše se muselo odrazit i v obsahovém marketingu firmy. Proto nás GRiT oslovil, abychom mu s obsahem pomohli a připravili obsahovou strategii.

Rebranding pro nás znamenal celkový restart. Měnili jsme strategii, způsob nabízení produktů, definovali jsme si hodnoty. Chtěli jsme, aby novému směru odpovídalo i to, jak komunikujeme navenek,“ říká marketingová manažerka GRiTu Zuzana Lazarová.

Firma CCV Informační systémy se na jaře 2019 přejmenovala na GRiT. Na videu uvidíte, jak se proměnilo logo společnosti.

Jedním z důležitých kroků v tvorbě strategie byl obsahový audit.

Cílem obsahového auditu je zhodnotit obsah, který firma doposud tvořila. Díky tomu zjistíme, v jakém stavu se obsah nachází a co je z něj hotové. Z čísel si také uděláme představu například o tom, jaká témata cílovou skupinu zajímají a co naopak nefunguje.

Ale nejdříve se vraťme na začátek spolupráce. Se zástupci GRiTu jsme absolvovali dva strategické workshopy. Na nich jsme podrobně rozebírali:

  • čím se firma zabývá,
  • jaké má silné a slabé stránky,
  • kdo jsou její zákazníci,
  • kdo je její konkurence
  • a jakým tónem chce GRiT komunikovat.

Oceňuji oba workshopy. Díky nim jsme si s Obsahovkou důkladně ujasnili, co GRiT dělá – pro lidi zvenčí je to totiž dost složité na pochopení. Poznávací fáze měla svůj smysl. Copywriteři z Obsahovky pro nás souběžně s tvorbou obsahové strategie psali i články, tiskové zprávy a další texty a na výstupech je vidět, že tématu rozumí,“ popisuje Zuzana Lazarová.

Po workshopech jsme pokračovali šesti hloubkovými rozhovory s obchodníky GRiTu. Díky nim jsme zjistili konkrétní detaily o jednotlivých produktech a měli jsme informace o zákaznících přímo z první ruky.

Vybavení těmito znalostmi jsme se mohli pustit do obsahového auditu. Kdybychom tuto poznávací fázi vynechali, nerozuměli bychom prostředí, ve kterém se klient pohybuje, a nedokázali bychom tak dobře jeho obsah zhodnotit.

Co říkají data

Základní součástí obsahového auditu je vyhodnocení dat z Google Analytics. Díky číslům jsme zjistili, jak je na tom web GRiTu doopravdy.

Například nás zajímalo:

  • Které stránky webu jsou vstupní?
  • Jaké jsou největší zdroje návštěvnosti?
  • Které stránky mají nejlepší konverzní poměr?
  • Které stránky jsou nejnavštěvovanější?

Srozumitelnost informací

Druhou částí auditu byla kvalitativní analýza webu, při které jsme si kladli následující otázky:

  • Dají se na stránkách snadno najít potřebné informace?
  • Jsou informace pro cílovou skupinu srozumitelné?
  • Funguje všechno?
  • Dá se web dobře prohlížet i z mobilu?
  • Působí web důvěryhodně?
  • Jaká je kvalita článků a dalšího obsahu?

Jak jsou na tom sociální sítě

V třetí části jsme se zaměřili na sociální sítě, konkrétně na profily firmy na Facebooku, LinkedInu a Twitteru. Zjišťovali jsme například:

  • Kdo firmu sleduje?
  • Jaké typy příspěvků firma publikuje?
  • S jakou grafikou pracuje?
  • Který obsah má největší úspěch?

Co jsme v obsahovém auditu zjistili

V auditu jsme konstatovali, že obsah GRiTu – zejména web a materiály na něm – jsou na velmi dobré úrovni.

Návštěvník se na webu snadno orientuje a nechybí mu žádné důležité informace (některé firmy například nemají vůbec zveřejněné reference nebo stránku O nás).

Zároveň jsme GRiTu doporučili řadu vylepšení, která návštěvníkovi zpříjemní používání webu.

Původně mohli čtenáři filtrovat případové studie jen podle odvětví. Doporučili jsme doplnit i filtrování podle řešení, protože GRiT nabízí 3 odlišné služby. Pokud návštěvníka zajímá například skladový systém, snadno si díky nové filtraci zobrazí všechny studie na toto téma.

Na původní stránce O nás chyběly vizuální prvky a kvůli tomu stránka působila nezáživně.

Doporučili jsme doplnit fotografii, infografiku nebo jiný vizuální prvek. Takto vypadá stránka po úpravě.

Kolik elektronických dokladů software GRiTu každý měsíc přenese? 3 miliony nebo jen 300 tisíc? Ze zápisu číslovky to nebylo na první pohled poznat.

Na naše doporučení GRiT doplnil do čísel mezery. Čtou se teď lépe, že?

Závěry z auditu jsme klientovi sepsali do uceleného dokumentu. Součástí bylo celkové zhodnocení jeho obsahu a doporučení dílčích úprav. Do jejich realizace se GRiT pustil, zatímco my jsme pokračovali v pracích na obsahové strategii.

Díky obsahovému auditu jsme získali další oči, které nám pomohly odhalit, co nám při úpravě webu uteklo. Když totiž člověk dlouho řeší jednu věc, dochází k určité slepotě a spoustu věcí přehlíží. Z auditu jsme také zjistili, že v mnoha oblastech jdeme správným směrem. I to pro nás bylo důležité ujištění,“ říká Zuzana Lazarová z GRiTu.

Dokončení obsahové strategie

Dalším krokem bylo dotazníkové šetření mezi klienty. Zajímalo nás například to, proč si vybrali právě GRiT a o jaký obsah mají zájem.

Jakmile jsme vyhodnotili všechna data, čekala nás závěrečná fáze. Vyšli jsme ze všech informací, které jsme dosud získali, a vytvořili GRiTu obsahovou strategii, která zohledňuje plány firmy a její marketingový rozpočet i potřeby zákazníků.

Zároveň jsme po celou dobu tvorby strategie pro GRiT psali i texty – vše od článků přes tiskové zprávy až po e-maily.

Na spolupráci s Obsahovkou oceňuji pravidelnou komunikaci a to, že při nás stojí i ve chvílích, kdy nestíháme, a zadání posíláme až na poslední chvíli,“ říká Zuzana Lazarová z GRiTu (na snímku).

Kam dál?