„Nic nejste, nikoho nezajímáte.“ Otto na svém školení změní způsob, jakým píšete texty

Jan Novák

Snad žádný copywriter v Česku nemá takové jméno jako Otto Bohuš aka Ottocopy. Takže když během zimy ohlásil sérii školení, měl jedno místo už předem zaplněné. Co jsem si ze školení v luxusních prostorách brněnského Nest Interiéru odnesl?

Nic nejste a nikoho nezajímáte

Na školení tohle zaznělo asi v polovině, za mě je to ale nejdůležitější.

Vaše zákazníky vůbec nezajímá, kdo jste. Ani co děláte. Když na váš web přijde nový návštěvník, hlavou mu běží jediné: „Co z toho budu mít já?“

Přizpůsobte tomu své texty. Žádné „Nabízíme ty a ty produkty“ nebo „Poskytujeme ty a ty služby“. Nemluvte o sobě, ale ke svým zákazníkům.

Když jsme v Obsahovce psali pro firmu Lumeer, mohli jsme do nadpisu dát třeba „Lumeer je nástroj, který usnadňuje práci s tabulkami v Excelu.“

Ale my na to šli naopak. A vystřelili headline „To, co vám v Excelu zabere několik hodin, máte s Lumeerem hotové za pár minut.“

Rozumíme si?

3 oblasti, ze kterých Otto bere inspiraci pro psaní.

Důležitější než content je… kontext

Všichni dneska tvrdí, že obsah je král. Jenže jaký má smysl vytvářet tuny obsahu, když ani nevíte proč? Nebo pro koho?

Ještě, než se pustíte do psaní, ujasněte si:

  • Jaký má text cíl.
  • Kdo ho bude číst.
  • Proč by ho to mělo zajímat.

Úkolem dobrého copywritera není jenom psát podle toho, co zadá klient.

Dobrý copywriter doporučuje, co se bude psát, kam se to bude psát a proč se to bude psát.

Bez emocí nemáte šanci

„Fakta vysvětlují. Emoce prodávají.“

Není žádným tajemstvím, že lidé nakupují na základě emocí. Když bude váš text připomínat pokyny finančáku k vyplnění kontrolního hlášení, moc toho neprodáte.

Mnohem více u svých zákazníků zabodujete, když jim slíbíte například:

  • moc,
  • nezávislost,
  • úsporu,
  • pořádek,
  • peníze,
  • obdiv,
  • podporu,
  • klid,
  • nebo bezpečí.

Jednoduše jim svým produktem nebo službou musíte zlepšit život.

Příklad? Výkon 400 W, hlučnost 30 dB a 5 000 ot./min. ještě nikomu život nezlepšily. Když ale napíšete, že váš mixér je tak úžasně tichý, že s ním připravíte snídaňové smoothie ještě než vstanou děti, máte vyhráno.

P.S.: Informace o výkonu nebo počtu otáček k popisu mixéru samozřejmě patří také. Jen je schovejte někam níž.

Tohle nemá spojitost s mixérem. Jen... oběd na školení byl naprosto luxusní.

Volte správná slova

Je rozdíl, když někomu „bezplatně poskytnete finanční poradenství“ nebo mu „zadarmo poradíte, do čeho má investovat.“

Existují slova, která v lidech rozdmýchávají emoce. Dobří copywriteři tato slova znají – a ve svých textech nenápadně využívají.

Příklady emočních slov? Tak třeba:

  • odhalit,
  • šance,
  • nebezpečí,
  • revoluce,
  • zisk
  • a další.

Možná jste si všimli, že tato slova cílí na emoce, o kterých jsme psali v předchozím bodu.

Nadpisy pište jako první. A přehánějte

O tom, že nadpisy čte v průměru 5× více lidí než zbytek textu, už jste od Davida Ogilvyho nejspíš slyšeli.

Copywriteři ale nemají shodu, zda headlinem začínat, nebo končit. Otto (i já) doporučujeme s ním začít. A taky si v něm trošku zapřehánět.

Přehnaný titulek totiž po dopsání textu lehce upravíte/přizpůsobíte/zmírníte. Opačně je to však mnohem těžší – a nejspíš skončíte u toho, že titulku bude chybět šťáva.

Na konci školení vás čeká příjemná odměna.

… a to je všechno?

Není. Školení trvá 8 hodin a všechno se do článku nevleze.

To hlavní ale víte. A pokud chcete víc, rovnou si na školení zajděte.

Majitelům menších firem, marketingovým specialistům nebo začínajícím a mírně pokročilým copywriterům ho můžeme jedině doporučit.