Cookies lišta v roce 2022: nejjednodušší způsob, jak ji textově vyřešit

Jan Novák

Novela zákona o elektronických komunikacích mění zaběhlou praxi práce s cookies. Už dříve museli provozovatelé webů žádat souhlas návštěvníků s „marketingovými“ cookies, nově musí podle zákona dostat souhlas také k „analytickým“ cookies. Způsob udělení souhlasu tak bude třeba v roce 2022 změnit. Není to ale tak složité, jak se na první pohled zdá.

Co říká zákon

Novela zákona ve zkratce říká, že

  • funkční cookies (ty, které jsou nutné pro zobrazení a chod webu) můžete nadále využívat bez souhlasu – jen návštěvníka informujte o tom, že je sbíráte,
  • k práci se všemi ostatními cookies (nejčastěji marketingovými a analytickými) potřebujete od návštěvníků webu souhlas, respektive jim musíte umožnit zpracování cookies odmítnout.

Co to znamená v praxi

V cookies liště byste měli textem jasně sdělit, o co žádáte, a poprosit návštěvníka o souhlas. Pokud nesouhlasí, dejte mu možnost cookies odmítnout.

Právníci a UX designéři se poslední týdny přeli o to, zda je nutné, aby v cookies liště byly ihned k dispozici obě hlavní možnosti – tedy „Přijmout všechna cookies“ a „Odmítnout všechna cookies“. Poslední výklady právníků však naznačují, že to nutné není. Nemusíte návštěvníkovi hned na první dobrou dávat možnost cookies odmítnout. Je pouze nutné, aby možnost odmítnutí měl. Pokud ji umístíte až do druhé vrstvy pod tlačítko „Další nastavení“, kde si návštěvník sám zakliká, které cookies povoluje, bude vše v souladu se zákonem.

Na co si dávat pozor

Aby cookies lišta byla 100% v pořádku, pak

  • nesmí bránit v používání webu – udělejte ji akorát tak velkou a „otravnou“, aby návštěvník mohl i s aktivní cookies lištou procházet web, ale zároveň jej motivovala k tomu, aby ji odkliknul a tím zavřel,
  • nebuďte v textu až příliš kreativní – návštěvník musí z textu v cookies liště pochopit, k čemu dává souhlas, a ideálně by nad textem neměl zbytečně přemýšlet,
  • nezaškrtávejte boxy předem – jakmile návštěvník přejde do dalšího nastavení, mějte marketingové a analytické cookies vypnuté, aby je návštěvník mohl sám povolit.

Součástí nastavení cookies musí být také dokument, ve kterém uvedete, kdo jste, s jakými cookies pracujete a proč nebo jak lze případný souhlas s cookies odvolat.

Jak to může textově vypadat

S textem v cookies liště si určitě vyhrajte (nebo dejte vědět nám a my ho napíšeme za vás), ale v základu to může vypadat třeba takto.

Pod položkou nastavení je pak potřeba cookies rozepsat.

Samozřejmě jde o minimalistickou verzi – nastavení klidně uveďte dalším textem a znovu vysvětlete, proč cookies potřebujete a k čemu slouží. Důležité je, aby analytické a marketingové cookies nebyly předem povolené.

Shrnutí

Nová cookies lišta přidává provozovatelům webů práci navíc a návštěvníky bude na každé druhé stránce rušit prvek, který většina z nich bude chtít hlavně co nejrychleji odkliknout.

Nezbývá však, než to zatím vydržet a počkat na evropské nařízení ePrivacy, které by mělo cookies lišty poslat do věčných lovišť, protože souhlas s ukládáním cookies proběhne už na úrovni prohlížeče. Schválení tohoto nařízení se ale už několik let odkládá.


Pokud byste chtěli s cookies lištou pomoci, dejte vědět.