5 myšlenek, kterými Michelle Losekoot změnila můj pohled na sociální sítě
Bezmála 8 hodin ukázek a tipů z praxe, 13 nadšených posluchačů a one-woman show v podání skvělé Michelle Losekoot. První dubnový pátek jsem se v co-workingu Pracovna, v té hezčí části Žižkova, učila zlepšovat obsah pro sociální sítě. A při večerním nechtěném bloudění po té ošklivější části Žižkova jsem o něm přemýšlela. Tady je 5 myšlenek, které nejvíc zamávaly s mým pohledem na sociální sítě
a obsahový marketing.
1. Obsah je jako alkohol
Sáhnete po něm, když chcete vyřešit problém nebo se pobavit. Obsah, nejen
na sociálních sítích, proto musí:
- bavit,
- vzdělávat,
- pomáhat
- nebo prodávat.
Když nedělá ani jedno, nedělejte obsah a ušetřete on-line svět dalšího kopretinkového postu, který je jen, aby byl. Mějte jasný cíl a za tím si v obsahu jděte.
A ještě jedna paralela. Stejně jako alkoholem, i obsahem budujete vztah a vzbuzujete emoce. Lidé si přes 70 let nekupují přeslazenou černou limonádu, ale pocit štěstí.
S každými dalšími teniskami na běhání nebo pracím práškem si kupují emoce
a světlejší zítřky (stejně mimochodem píší i pornomagnáti).
Těm, kteří konzumují váš obsah, nenabízíte svoje produkty. Nabízíte jim emoce
a pocity, které změní jejich životy.
2. On-line cirkus 24/7 a co je víc než cílovka
Seznamte se s Karlem. Je znuděný, nesoustředí se a neví, co chce. Nepřipomíná vám někoho? Třeba vás samotné, když překlikáváte mezi okny prohlížeče a po rychlém přeskenování laxně přecházíte na další článek, post nebo e-mail?
Karel, pro kterého je internet nonstop informační přehlídka, nás provázel celým školením. A mně v souvislosti s cílovkou v hlavě utkvěly tyhle tři myšlenky:
- Při představě typického uživatele internetu a jeho chování se snáze rozhoduje, jaký obsah na sítě vypustit.
- Můj fanoušek nepůjde na zeď, kterou ladím do posledního detailu. Můj post uvidí mezi fotkou své ex a statusem holky, o kterou se snaží. Zaujme ho?
- Každá síť je podobná tomu, co běžně zažíváme. Facebook je jako kámoš, který všechny baví v hospodě. Twitter jako koktejlová párty, kde všichni zdvořile konverzují a chtějí znít vtipněji a inteligentněji. Instagram jako muzeum něčeho hrozně cool, protože do něj chodí samí hipsteři. Přirovnání každé sítě je pro mě odpovědí na otázku, kam který obsah umístit a které sítě mají pro klienta význam.
Psaní s cílovkou na paměti je trochu jako seznamka. Nechcete se zalíbit každému.
Na seznamce, na sociální síti ani na webu. Proto pište tak, abyste se zalíbili těm, kterým chcete. Jak se do lesa volá… chápeme se, ne?
3. Ego test každého příspěvku
Sigmund Freud by si v 21. století mnul ruce. Ego totiž hýbe on-line světem. A taky tím, jak se na sítích chováme. Karel (čti jako typický uživatel internetu, potažmo sociálních sítí) hledá způsob, jak se nenápadně povyšovat – když mu nabídneme materiál, kterým toho dosáhne, máme v kapse recept na příspěvek, který bude Karel sdílet rychleji, než řeknete ego.
Při psaní každého dalšího postu na Facebook se zeptejte sami sebe: „Co můj fanoušek chce, aby si o něm jeho kámoši mysleli?“ Chce se prezentovat jako intelektuál (i když knížku četl naposledy před maturitou) nebo jako vládce crossfitové haly (i přesto, že běhat byl naposledy minulé jaro)? Dejte lidem možnost budovat svoje on-line ego
a oni toho využijí.
Takhle jsem si budovala o pauze na školení své on-line ego na Instagramu. A děláme to tak s každým školením i snídaní, které v Obsahovce zažíváme.
4. Dobrý hostitel v on-line světě
Kdybyste mě vzbudili o půlnoci a já měla vyjmenovat deset důvodů, proč jít na tohle školení, dám to s přehledem. A jedním z nich by rozhodně bylo, že vám Michelle ukáže, jak nad sociálními sítěmi přemýšlí. A navíc to podá tak, že na to ještě dlouho nezapomenete.
Proto mi v hlavě rezonuje i její další trefné přirovnání. Sociální sítě jsou jako párty. Nemluvím teď o zábavě, ale o péči, kterou dobrý hostitel musí nabídnout, aby párty stála za to.
Když děláte párty, nestačí nachystat křupky a čekat. Musíme chodit kolem a aktivně
je nabízet, konverzovat a pomáhat – když se někdo ptá na to, kde jsou záchody, nebo když se omlouváte, že došlo pití.
Vyměňte v předchozím odstavci slovo „párty“ za „sociální sítě“ a „křupky“ za „obsah“... a máte roli social media managera jako vymalovanou.
5. Dvakrát mysli, jednou piš
Kolikrát jste už viděli, jak sítěmi koluje torzo nepovedeného příspěvku, který fanoušci rozcupovali na kousky a jeho zbytky se smutně svíjí v tmavém koutku internetu? Jejich autoři se doteď budí hrůzou a před každým dalším zmáčknutím tlačítka „publikovat“ si dobře rozmyslí, zda se chtějí vydat všanc on-line světu.
Při empatickém soucítění s vlastními řadami si ze školení odnáším tyhle tři myšlenky:
- Fanoušek nesmí odcházet víc naštvaný, než přišel. Zlaté pravidlo komunikace nejen na sociálních sítích.
- Přemýšlejte nad odpovědí dřív, než vyslovíte otázku. Kdo chce komentáře, ať se fanoušků ptá. Předtím ale ať přemýšlí nad tím, co můžou odpovědět a zda se vůbec (nebo jak) ptát.
- Mějte u pasu arzenál argumentů. Nechci to, nezajímá mě to, nemám na to peníze, nemám na to čas. Už když píšete, myslete na negativní argumenty, které mají vaši fanoušci v hlavě. Můžete je v textu rovnou zviklat.
Bonus: příběh, příběh, příběh
Pro všechny odkojené fakultami žurnalistiky není zkratka HLP nic nového. Hluboký Lidský Příběh má svoje místo v marketingu stejně jako na stránkách novin. Příběhy posloucháme odmala a dodávají sdělení:
- kontext,
- konflikt
- a emoce.
Prostě všechno, co má dobré copy mít (ověřili jsme si to třeba, když jsme textovali web Kloboucké lesní).
Storytellingu se věnuje velká část školení Obsah pro sociální sítě od Michelle Losekoot, ze kterého je i tento slide.
Ve výčtu praktických rad, ukázek a tipů, které jsem za to páteční odpoledne načerpala, bych mohla pokračovat ještě hodně dlouho. Ale neudělám to. Běžte si školení Michelle Losekoot zažít sami. Pro mě bylo nejpřínosnější, na kterém jsem kdy byla.