Bezkontaktní marketing: Jak pomocí obsahu nahradíte osobní setkávání s klienty

Vojtěch Šmíd

Pandemie koronaviru zasáhla krom osobních životů i způsob, jakým ve firmách funguje marketing a obchod. Školení, workshopy, přednášky, byznys snídaně, osobní schůzky obchodníků, představování produktů a služeb – všechno padá. Firmy rychle hledají náhradu. Včetně nás. Proto jsme připravili několik tipů z vlastní praxe, které mohou pomoci i vám.

Obchodní prezentace, školení, představování produktů = Webináře

Webináře jsou jedním z nejlepších obsahových nástrojů pro nahrazení osobních schůzek. Nejen, že zachováváte vizuální kontakt, ale máte ihned možnost odpovídat na dotazy.

Pomocí webináře například připravíte ochutnávku své služby, výborně se uplatňují také při vzdělávání kolegů nebo představování nových produktů a služeb síti obchodních partnerů.

Pro profesionální použití doporučujeme využít specializovaný software, který zvládá například i reporting údajů o sledování a pomůže i se sladěním automatizovaných kampaní kolem webináře. Jen samotný přenos totiž nestačí – nesmíte zapomenout na sady e-mailů od pozvánky po připomenutí termínu až po follow-up, vytvoření landing page a hlavně plán, co bude po webináři následovat, nebo třeba jak naložíte se záznamem.

B2B webináře přes nástroj EverWebinar připravujeme například pro Sterimed. Jak na to, jsme sepsali v článku.

Dlouhý prodejní cyklus, mnoho variant služby, složité obory = On-line poradny

Složité produkty nebo služby žádný zákazník nepochopí za hodinu. Edukace může trvat měsíce a zahrnuje kromě spousty vyměněných informací také řadu schůzek, předpřipravených materiálů a konzultací.

Řešením může být on-line poradna. Prostor, ve kterém u sebe na webu postupně vysvětlujete úskalí produktu či služby, píšete o novinkách v oboru a dáváte odpovědi na to, co čtenáře skutečně pálí. Pokud jsou vaši zákazníci na Facebooku, založte si k poradně stránku nebo skupinu (detailní návod jsme sepsali zde), sdílejte články a hlavně reagujte na dotazy.

Skvěle to funguje například u EET poradny, kterou spravujeme pro Solitea ČR.

Nástupy nových kolegů, péče o nové a stávající zákazníky = Q&A videa

Alternativou k poradně je pravidelné natáčení videí ve formě otázek a odpovědí. Hodí se pro situace, kdy máte předem danou agendu a dopředu sesbírané dotazy „z publika”.

Odpovědi natočíte a sestříháte do krátkého videa a rozšíříte přes obvyklé kanály. Oproti poradně ušetříte kapacity – je to jednorázová aktivita, kterou můžete doplnit o komentáře přímo pod videem.

Q&A videa v Ernst&Young mají suplovat naplánované workshopy. Vizuální a obsahový koncept cíleně navrhujeme tak, abychom v něm mohli hladce pokračovat i kdykoliv později.

Hromadné informování, udržení v povědomí = Newslettery

Klasický a hojně využívaný obsahový nástroj teď dostává nový význam. Krom obvyklých newsletterů, kterých máte plné schránky (návod, jak nebýt jedním z mnoha, sepsala před týdnem kolegyně Míša), můžete formát e-mailu využít i trochu jiným způsobem.

Tak jako jsme to udělali my, když jsme kvůli koronaviru celá firma přešli na homeoffice: Martin po celou dobu trvání jarní karantény posílal Výjimečný e-mail pro zlepšení nálady. Žádná raketová věda. Ale lepší náladu díky němu mělo každé ráno přes 200 lidí.

Najdete i vy něco, čím byste mohli pomoct, inspirovat nebo pobavit?

Jeden z Výjimečných newsletterů poslaných během prvního týdne hromadného home office Obsahovky.

Představení produktu nebo služby v praxi, vysvětlení kontextu = Případové studie

Jeden z nejmocnějších nástrojů v B2B obsahu funguje lépe než kdy dřív. V kvalitní případové studii se totiž nechlubíte tím, co jste dokázali, ale ukazujete detailně rozebranou situaci u konkrétního klienta, vybrané řešení včetně důvodů volby a konečně i výsledky a shrnuté zkušenosti.

Cílem je co nejvyšší aplikovatelnost – tedy aby se čtenář případovky dokázal identifikovat s danou situací a pochopil, jestli by zvolené řešení mohlo fungovat i u něj. Návod na psaní případových studií najdete tady.

Případové studie píšeme snad pro všechny B2B klienty. Tato pro System4U získala cenu nejlepší případová studie roku.

Závěrem

Uvedených pět možností je jen malý výsek toho, jak může obsah fungovat i bez fyzického kontaktu. Věřím, že vás to inspirovalo ke zkoušení nových cest. A pokud byste s kterýmkoliv typem obsahu chtěli pomoci, nebo potřebujete rovnou vymyslet, jak nahradit váš dosavadní marketing on-line formou, ozvěte se mi na smid@obsahova-agentura.cz. Rádi vám s kolegy pomůžeme.

Zpět

Sdílet