Prezentační video: jak jsme představili práci ve výrobě a usnadnili tak nábor zaměstnanců

Klára Kouřilová

Fotka vydá za tisíc slov. A video vydá za tisíc fotek. Tedy přesněji – za 30 snímků na sekundu. Pohyb strojů i lidí ve výrobní hale firmy Pierburg si rozhodně zasloužil zaznamenat. Přečtěte si, jak jsme tvořili prezentační video, které nejen uchazečům o práci ukazuje, jak vypadá výroba součástek.

Strojírenská firma Pierburg vyrábí komponenty do motorových částí vozidel, například aktuátory nebo výfukové klapky. Nic moc vám to neříká? Nám (dřív) taky ne. A spoustu otázek dostávali taky náboráři při pohovorech. Proto v Pierburgu hledali cestu, jak uchazečům přiblížit práci ve firmě ještě předtím, než se s nimi potkají na pohovoru.

Automotive průmysl je pro spoustu lidí těžko představitelný. Poodhalení výroby pomohlo zlidštit práci ve fabrice.

Okénko do historie: průběh spolupráce

S Pierburgem jsme se seznámili vlastně docela náhodou. Přijeli jsme k nim natočit případovku pro firmu LMC a jejich produkt Teamio. Základním stavebním kamenem byl rozhovor, ve kterém personalista představoval, jak firma používá nástroj Teamio. Abychom produkt a jeho dopad ukázali z různých pohledů, doplnili jsme video i textem a fotkami. Podívejte se sami.

Videopřípadovka pro Teamio nás s Pierburgem svedla dohromady. Vy na ni můžete narazit na blogu LMC a sociálních sítích. Přečtěte si také, jak jsme tvořili videopřípadovku pro Teamio v OBB.

Spokojenost všech zúčastněných vedla k tomu, že nás Pierburg oslovil podruhé, a probral s námi možnosti náborového videa.

„Když nás zákazník osloví na základě předchozí pozitivní zkušenosti nebo reference, je to vždy pohlazení po duši. Dopředu víme, že nám vzájemná chemie funguje a můžeme se soustředit jen na tvorbu kvalitního obsahu.“
Emil Gallík, audiovizuální obsah

Každý obsah musí znát svého příjemce a mít jasný cíl

Je nesmysl tvořit video jen proto, že jste někde slyšeli, že video marketing funguje. Musíte mít jasno v tom, komu je určeno a co má divák po zhlédnutí udělat.

V případě Pierburgu bylo cílem:

  • zjednodušit nábor,
  • přiblížit fungování ve firmě
  • a ukázat, že jsou dobrým zaměstnavatelem v regionu.


Video ukáže víc než text a uchazeči dá představu o tom, kde bude v práci stát, co u toho bude mít na sobě a jaký typ lidí kolem sebe bude mít.

Video je na webu Pierburgu dostupné od roku 2019. Diváci se průměrně dodívají do dvou třetin videa.

Výhodou videa bezesporu je, že jej můžete umístit v podstatě na jakoukoliv platformu – od webu přes sociální sítě až po stánek na veletrhu.

Stejně jako při tvorbě textu, i u videa si co nejlépe definujeme cílovou skupinu, které pak přizpůsobíme scénář i celkové vyznění. Vždy používáme jazyk, který je pro příjemce přirozený. Proto jsme se při tvorbě scénáře pro uchazeče o práci vyhnuli například cizím slovům nebo odborným termínům.

Ladíme obraz i zvuk

Scénář jsme s klientem schválili už před natáčením. Od Pierburgu jsme měli připravené pouze tematické okruhy, kterých jsme se drželi. Emil měl v hlavě situace a záběry, které potom převáděl do reality.

„Přestože jsme chtěli co nejvíce přiblížit výrobu, velká část postupů podléhá internímu know-how, které se nemůže zveřejnit. Proto jsem občas narážel na to, že bych rád šel do většího detailu, ale zkrátka to nešlo.“
Emil Gallík, audiovizuální obsah

Narozdíl od případovky, kde copywriter připraví otázky a doufá, že z respondenta dostane kloudné odpovědi (se kterými je potom ještě spousta práce při střihu), prezentační video doprovází voiceover, kde je prostor každé slovo dobře promyslet.

Proč je někdy lepší voiceover než přirozená řeč?

  • Dopředu si připravíte, co zazní a můžete tomu přizpůsobit záběry,
  • video jednoduše překlopíte do cizího jazyka,
  • vyberete si vhodný hlas podle toho, na koho cílíte (cílím na ženy, beru mužský hlas),
  • kvalita zvuku bude lepší a konstantní v průběhu celého videa.
  • Pokud píšete scénář k videu, zkuste si ho přečíst nahlas. Zní přirozeně? Stihnete ho přečíst za potřebný čas? Doporučená rychlost je maximálně 150 slov za minutu.

V postprodukci si Emil kromě střihu poradil taky s grafickými prvky, titulky a hudebním podkresem.

Zapamatovatelná firma a hladší nábor

Prezentační video se od prodejního nebo produktového liší tím, že nemá za cíl prodávat, ale spíše zachytit přirozenou atmosféru. A to se v Pierburgu povedlo skvěle, protože atmosféra byla i při natáčení stejně příjemná, jako je ve firmě běžně.

Na video už třetí rok chodí pozitivní zpětná vazba od uchazečů i HR oddělení – pomáhá totiž odbourat některé otazníky. Náborářům například při pohovorech odpadly otázky na to, jak vypadají stroje, se kterými se zaměstnanci budou potkávat, k čemu slouží nebo co mají při práci zaměstnanci na sobě.

Všechno už ví z videa, které je ke zhlédnutí na kariérní stránce webu, kam se dostanou z každého inzerátu. V paměti divákům zůstane delší dobu a i pokud třeba zrovna práci nehledají, tak ví, že Pierburg je dobrý zaměstnavatel.