Obsahovka Live #6 Obsahové strategie

Eva Smíšková

Na 6. zákaznické minikonferenci Obsahovka Live se sešli hosté a přátelé Obsahovky ve čtvrtek 30. května. Užili si tři přednášky, workshop i příjemné prostředí pražského Etnosvěta.

Katka z vlastní praxe popsala, co vás může překvapit na obsahové strategii.

7 věcí, které vás překvapí při práci na obsahové strategii

První přednášku si vzala na starost Katka Foltánková, specialistka na obsahové strategie. Představila sedm příjemných i nepříjemných překvapení, které na tvůrce i zadavatele číhají při tvorbě obsahové strategie.

  1. Obsahová strategie vám neřekne nic převratného. Pomůže vám ujasnit si obsahové aktivity, ale nemá ambice ukázat vám něco nového z vašeho oboru.
  2. Firma chce být odlišná, ale jen na papíře. Když si ve strategii stanovíte, že chcete komunikovat hodně odlišně než konkurence, musíte to tak opravdu cítit. Jinak vám to v praxi nepůjde.
  3. Obsahová strategie není jen práce marketérů. Zjistěte si cenné informace třeba od zákaznické podpory i obchodního oddělení. Navíc s nimi můžete počítat i při praktikování strategie – je to přece i jejich práce.
  4. Zapojte i klienty. Silná strategie vyžaduje perfektní znalost klientů, a proto se pusťte do uživatelského výzkumu – přes dotazníky nebo pomocí hloubkových rozhovorů.
  5. Práce se pravděpodobně protáhnou. Obvykle je nejnáročnější výzkum, který při deseti rozhovorech zabere kolem 50 hodin. Proto si dávejte vždy menší dohledný deadline a počítejte s tím, že někteří respondenti nemají čas, když potřebujete.
  6. Nechte si čas a peníze i na psaní podle strategie. Víte, že po dokončení strategie nebudete mít delší dobu čas nebo peníze na psaní? Raději přípravu strategie odložte, aby neztrácela na aktuálnosti.
  7. Strategie není navždycky. Když strategie nefunguje, změňte prostředky, kterými jí dosahujete – tedy taktiku. A když ani to nezabere, je na čase zamyslet se nad správností strategie.

Bez přesných dat to v marketingu nejde. Proto o nich mluvil na druhé přednášce Tomáš Soukup.

Jak marketing pomáhá obchodu podle výzkumu mezi B2B firmami

Tomáš Soukup z B-inside pozval posluchače do světa čísel. V prezentaci představil výzkum B2B monitor, kterého se účastnily tři stovky B2B firem s obratem milion korun a víc. Výzkumníci z B-inside se respondentů ptali, jestli dělají marketing a jak se jim vede v obchodu. Pak hledali vztah mezi růstem firmy a marketingem. V B2B monitoru vyšlo, že:

  • průměrný obrat u marketingově orientovaných B2B firem rostl
    v roce 2017 o 10 %
  • a průměrný obrat u firem bez důrazu na marketing rostl jen o 5 %.

Jenže pod pojmem „marketingově orientovaná firma” si každý představí něco jiného. Proto výzkum objasňuje, jak velkou roli hrají v marketingu:

  • peníze a rozpočet,
  • řízení a spolupráce,
  • vize a strategie,
  • média a komunikace
  • nebo leady.

Nejpřekvapivější byla asi pozice peněz. Pro marketing a rozvoj firmy jsou důležité, ale z výzkumu vyšlo, že podobně rostly firmy s důrazem na marketing, které do něj investovaly do 0,7 % ročního obratu i nad 0,7 % ročního obratu.

Pro úspěšný marketing a s tím spojený růst obratu je klíčová vize a strategie. Z výzkumu ovšem vyšlo, že vizi a hodnoty má sepsané 94 % firem, ale jen 24 % firem je v marketingu aktivně používá. Pro 70 % jsou vize a hodnoty jen formalitou, se kterou nepracují.

Důležitým sledovaným faktorem, který má vliv na růst firmy, je využívání dat analytiky. Firmy, které měřily a vyhodnocovaly výsledky marketingu, rostly o půlku rychleji než ty, které se analytikou nezabývaly.

Když Katka při workshopu vydala pokyn k diskuzi, sálem to zašumělo – každý chtěl říct, co vymyslel.

Připravte strategický obsah, který vás odliší od konkurence

Kromě přednášky si Katka Foltánková připravila i praktický workshop. Vysvětlila pět způsobů, jak se strategicky odlišit od konkurence. Jde to pomocí:

  • témat, na které jste odborníci jen vy,
  • kvality obsahu
  • hodnot a firemní kultury,
  • formátů
  • a nefér výhody.

Každý si pak vyplnil pracovní list a se svým sousedem ve dvojici prodiskutoval své výsledky a jejich funkčnost v praxi.

Málokdo umí psát pro MALL.CZ tak dobře jako Libor. S blogem MALL.CZ je denně v kontaktu a zná ho jak vlastní boty.

Rozjezd z nuly na 50 tisíc

Po networkingu a zodpovídání dotazů přišel na řadu Libor Kamenský, který v Obsahové agentuře patří do týmu pro MALL.CZ. Libor ve své prezentaci ukázal, jak jsme dostali organickou návštěvnost blogu z nuly na 50 tisíc měsíčně a jak funguje práce týmu Obsahové agentury pro MALL.

Libor představil cílovou skupinu MALLu – lidé mezi 25 a 45 lety, kteří pochází z regionů, na dovolené obvykle jezdí po Čechách, mají malé děti a psa nebo kočku a hodně věcí si zařizují sami, aby ušetřili.

V únoru 2017 jsme začínali psát pro 55 organických čtenářů měsíčně a v březnu 2019 jsme se vyšplhali až k 50 tisícům čtenářů, kteří navštíví blog z přirozeného vyhledávání. Jak jsme toho dosáhli?

  • Měříme počet zobrazení, zdroje návštěvnosti a dočtenost článků. Máme vlastní měřicí skript a přesně víme, jakou úspěšnost články mají.
  • Evidujeme i lajky, sdílení a komentáře na sociálních sítích.
  • Sledujeme trendy a sami vymýšlíme témata – podílí se na tom všichni copywriteři. Témata pochází z našeho skutečného okolí.
  • Členové týmu pro MALL se specializují, takže konkrétní téma vždy píše člověk, který k němu má blízko.
  • Do článků dáváme pouze relevantní odkazy, tvoříme k nim grafiky a vybíráme fotky.

Všechny pauzy jsme využívali k networkingu a neformálním rozhovorům s klienty.

Pohodová a plná inspirativních setkání – taková byla šestá Obsahovka Live na téma obsahové strategie. Už teď se těšíme na sedmou!