Obsahovka Live #6 Obsahové strategie
Na 6. zákaznické minikonferenci Obsahovka Live se sešli hosté a přátelé Obsahovky ve čtvrtek 30. května. Užili si tři přednášky, workshop i příjemné prostředí pražského Etnosvěta.

Katka z vlastní praxe popsala, co vás může překvapit na obsahové strategii.
7 věcí, které vás překvapí při práci na obsahové strategii
První přednášku si vzala na starost Katka Foltánková, specialistka na obsahové strategie. Představila sedm příjemných i nepříjemných překvapení, které na tvůrce i zadavatele číhají při tvorbě obsahové strategie.
- Obsahová strategie vám neřekne nic převratného. Pomůže vám ujasnit si obsahové aktivity, ale nemá ambice ukázat vám něco nového z vašeho oboru.
- Firma chce být odlišná, ale jen na papíře. Když si ve strategii stanovíte, že chcete komunikovat hodně odlišně než konkurence, musíte to tak opravdu cítit. Jinak vám to v praxi nepůjde.
- Obsahová strategie není jen práce marketérů. Zjistěte si cenné informace třeba od zákaznické podpory i obchodního oddělení. Navíc s nimi můžete počítat i při praktikování strategie – je to přece i jejich práce.
- Zapojte i klienty. Silná strategie vyžaduje perfektní znalost klientů, a proto se pusťte do uživatelského výzkumu – přes dotazníky nebo pomocí hloubkových rozhovorů.
- Práce se pravděpodobně protáhnou. Obvykle je nejnáročnější výzkum, který při deseti rozhovorech zabere kolem 50 hodin. Proto si dávejte vždy menší dohledný deadline a počítejte s tím, že někteří respondenti nemají čas, když potřebujete.
- Nechte si čas a peníze i na psaní podle strategie. Víte, že po dokončení strategie nebudete mít delší dobu čas nebo peníze na psaní? Raději přípravu strategie odložte, aby neztrácela na aktuálnosti.
- Strategie není navždycky. Když strategie nefunguje, změňte prostředky, kterými jí dosahujete – tedy taktiku. A když ani to nezabere, je na čase zamyslet se nad správností strategie.

Bez přesných dat to v marketingu nejde. Proto o nich mluvil na druhé přednášce Tomáš Soukup.
Jak marketing pomáhá obchodu podle výzkumu mezi B2B firmami
Tomáš Soukup z B-inside pozval posluchače do světa čísel. V prezentaci představil výzkum B2B monitor, kterého se účastnily tři stovky B2B firem s obratem milion korun a víc. Výzkumníci z B-inside se respondentů ptali, jestli dělají marketing a jak se jim vede v obchodu. Pak hledali vztah mezi růstem firmy a marketingem. V B2B monitoru vyšlo, že:
- průměrný obrat u marketingově orientovaných B2B firem rostl
v roce 2017 o 10 % - a průměrný obrat u firem bez důrazu na marketing rostl jen o 5 %.
Jenže pod pojmem „marketingově orientovaná firma” si každý představí něco jiného. Proto výzkum objasňuje, jak velkou roli hrají v marketingu:
- peníze a rozpočet,
- řízení a spolupráce,
- vize a strategie,
- média a komunikace
- nebo leady.
Nejpřekvapivější byla asi pozice peněz. Pro marketing a rozvoj firmy jsou důležité, ale z výzkumu vyšlo, že podobně rostly firmy s důrazem na marketing, které do něj investovaly do 0,7 % ročního obratu i nad 0,7 % ročního obratu.
Pro úspěšný marketing a s tím spojený růst obratu je klíčová vize a strategie. Z výzkumu ovšem vyšlo, že vizi a hodnoty má sepsané 94 % firem, ale jen 24 % firem je v marketingu aktivně používá. Pro 70 % jsou vize a hodnoty jen formalitou, se kterou nepracují.
Důležitým sledovaným faktorem, který má vliv na růst firmy, je využívání dat analytiky. Firmy, které měřily a vyhodnocovaly výsledky marketingu, rostly o půlku rychleji než ty, které se analytikou nezabývaly.

Když Katka při workshopu vydala pokyn k diskuzi, sálem to zašumělo – každý chtěl říct, co vymyslel.
Připravte strategický obsah, který vás odliší od konkurence
Kromě přednášky si Katka Foltánková připravila i praktický workshop. Vysvětlila pět způsobů, jak se strategicky odlišit od konkurence. Jde to pomocí:
- témat, na které jste odborníci jen vy,
- kvality obsahu
- hodnot a firemní kultury,
- formátů
- a nefér výhody.
Každý si pak vyplnil pracovní list a se svým sousedem ve dvojici prodiskutoval své výsledky a jejich funkčnost v praxi.

Málokdo umí psát pro MALL.CZ tak dobře jako Libor. S blogem MALL.CZ je denně v kontaktu a zná ho jak vlastní boty.
Rozjezd z nuly na 50 tisíc
Po networkingu a zodpovídání dotazů přišel na řadu Libor Kamenský, který v Obsahové agentuře patří do týmu pro MALL.CZ. Libor ve své prezentaci ukázal, jak jsme dostali organickou návštěvnost blogu z nuly na 50 tisíc měsíčně a jak funguje práce týmu Obsahové agentury pro MALL.
Libor představil cílovou skupinu MALLu – lidé mezi 25 a 45 lety, kteří pochází z regionů, na dovolené obvykle jezdí po Čechách, mají malé děti a psa nebo kočku a hodně věcí si zařizují sami, aby ušetřili.
V únoru 2017 jsme začínali psát pro 55 organických čtenářů měsíčně a v březnu 2019 jsme se vyšplhali až k 50 tisícům čtenářů, kteří navštíví blog z přirozeného vyhledávání. Jak jsme toho dosáhli?
- Měříme počet zobrazení, zdroje návštěvnosti a dočtenost článků. Máme vlastní měřicí skript a přesně víme, jakou úspěšnost články mají.
- Evidujeme i lajky, sdílení a komentáře na sociálních sítích.
- Sledujeme trendy a sami vymýšlíme témata – podílí se na tom všichni copywriteři. Témata pochází z našeho skutečného okolí.
- Členové týmu pro MALL se specializují, takže konkrétní téma vždy píše člověk, který k němu má blízko.
- Do článků dáváme pouze relevantní odkazy, tvoříme k nim grafiky a vybíráme fotky.

Všechny pauzy jsme využívali k networkingu a neformálním rozhovorům s klienty.
Pohodová a plná inspirativních setkání – taková byla šestá Obsahovka Live na téma obsahové strategie. Už teď se těšíme na sedmou!