Jak si v žilách rozproudit kreativitu
„Prý to mám vymyslet. Ale já vůbec nejsem kreativní.” Zdá se vám ten povzdech povědomý? Nevěste hlavu, diagnózu nedostatku kreativity si sami sobě přišíváme stejně často jako jiné narychlo vygooglené choroby. Na problém s kreativitou totiž nahlížíme stejně chybně, jako když si projevy obyčejné rýmy začneme vysvětlovat jako symptomy exotického onemocnění.
Stále protestujete, že právě vy ale kreativním duchem skutečně neoplýváte?
Zaručuji vám, že ji v sobě můžete probudit i navzdory tomu, že
- nevyrábíte nábytek z palet,
- nevymýšlíte rafinovaně zabalené dárky svým blízkým,
- nebo „nekreativně” vaříte pouze podle receptů.
Vaším prvním úkolem na cestě ke kreativnímu myšlení je tedy mentální skok ve vnímání sebe samých. Pojďte připustit, že jste kreativní.
Pokud se chystáte článek zavřít, protože se za kreativce považujete, zadržte. I vás totiž někdy může přepadnou tvůrčí blok. A techniky na rozproudění kreativity potom poslouží i vám.
Co je to vlastně kreativita
Touto otázkou se potrápily už desítky lidí. Z některých jako odpověď vypadly celé knihy, jiní si vystačili s různě hlubokými definicemi.
Tak já vám jednu také přidám.
Kreativita je schopnost objevit něco nového tam, kde už si myslíte, že není nic k objevení.
Pokud chcete podobnou definici, ale se zvučnějším jménem, přidám moudro francouzského básníka, malíře a grafika Francise Picabia: „Kreativita znamená vidět to, co vidí ostatní, ale něco jiného si u toho myslet.“
Jak už z nastíněného vyplývá, čeká vás mentální skok číslo dva. Kreativní myšlenka nemusí přetékat něčím převratným. Mnohdy stačí jen trochu odlišný způsob pohledu či propojení informací nezvyklým způsobem a kreativní nápad je na světě. Bez provolávání slávy, famfár či razítka patentového úřadu.
Cílené posilování kreativity
Blok nebo tvůrčí krize přepadne občas téměř každého kreativce. Proto s vámi budu sdílet pár triků, které nám k rozproudění kreativity v Obsahovce pomáhají.
1. Změťe místo nebo polohu
Přesedněte si na chvíli někam jinam. Využijte třeba zasedačku, venkovní terasu nebo třeba skočte do oblíbené kavárny. Obzvlášť v létě na copywritery z Obsahovky narazíte skutečně na každém kroku. S notebooky sedíme na chladivých kamenných schodech nebo se naopak vyhříváme na lavičce před kanceláří.
Někdy si stačí k práci jen na chvíli stoupnout nebo se projít. Změnu místa používejte také při brainstormingu. Cílené „přesazování” sice působí zvláštně, ale hlava se mnohem lépe naladí na nové myšlenky, získáte totiž doslova nový úhel pohledu.
2. Pište ručně
Vyměňte na chvíli klávesnici za starý dobrý papír. Na rozdíl od počítače s velkým množstvím lákadel v podobě sociálních sítí nebo vtipných memů si na papíře můžete maximálně čmárat vlastní obrázky. A i to k rozproudění nových myšlenek pomáhá.
Pokud už papír jako hlavního spojence při psaní používáte, nemějte strach, že vás nyní odkážu k hliněným tabulkám. Zkuste ale pro změnu psát jinou barvou nebo stylem (například místo tiskacího písma použijte psací).
3. Nakreslete to
Jestli celý den pracujete s textem, zkuste pro změnu nový nápad vyjádřit obrázky. Kreslení a čmárání je skvělá záležitost i pro všechny, kteří tvrdí, že kreslit neumí. Nehledě na to, že některé nápady pomocí obrázků mnohem lépe kolegům vysvětlíte.
To není plán, jak zakopat mrtvého koně, ale návrh nové podoby obsahové strategie. Jako umělecké dílo nepoužitelné, pro rozproudění nových myšlenek ale podivné kresbičky posloužily.
4. Obklopte se kvalitní inspirací
To, co nasáváme dovnitř, často vypouštíme ven. Pokud tedy chcete být kreativní a přicházet s novými nápady, obklopte se inspirativními podněty. Sledujte konkurenci nebo se podívejte, jaké má problém řešení v odlišném odvětví. Skvělou studnicí nápadů jsou také uživatelé textovaného zboží nebo služby. Promluvte si s nimi nebo alespoň zavítejte na jejich diskuzní fóra.
Dobrá zpráva je, že inspiraci může objevit téměř v čemkoliv. Stačí si správně vybrat střípky nápadů.
5. Probírejte se svým lupem
Trello, fotky, Google Keep, notýsek nebo záložka v počítači. Nezáleží na tom, kde si shromažďujete nápady a inspiraci. Důležité je, abyste čas od času pytel se svým lupem prohrábli a zjistili, jaké poklady vlastně skrývá. Třeba narazíte na beranidlo k proražení vašeho aktuálního tvůrčího záseku.
U nás nejvíce frčí tyto způsoby uchování inspirace „na později”.
6. Někomu to řekněte
Když se ponoříte do vlastních myšlenek, snadno uvíznete. Pokud tedy máte možnost, předneste svoje nápady někomu dalšímu. Často vás už samotné definování problému nakopne k novým řešením, takže techniku využijte i ve chvíli, kdy váš konverzační protějšek problematice ani trochu nerozumí.
Otázky pro instantní kreativitu
Teď už se přesuneme do ryze copywriterských vod. Pokud při psaní textu chytíte blok, můžete se opřít o berličku v podobě některé z následujících otázek.
1. Jak by text vypadal, kdyby mě psaní mělo opravdu bavit?
Při psaní nám často ruce svazuje potřeba jednotné tonality značky. Jestli ale chcete donutit kolečka v hlavě šrotovat na plné obrátky, dejte jim na chvíli svobodu a napište text tak, aby vás to bavilo. Třeba při jeho psaní narazíte na novou myšlenku.
2. Jak vyženu konkrétní situaci do absurdna?
Nová myšlenka na zpracování tématu může přijít i ve chvíli, kdy se nenecháte svazovat konvencemi a začnete vymýšlet co nejšílenější scénáře. Jak by třeba informace o zdražení vaší služby vypadala, kdybyste ji ke klientům dostávali pomocí písničky?
3. Jak čtenáři pomohu s jeho aktuálními pocity?
Copywriter se musí umět
- pochopit myšlení zákazníků,
- odhadnout jejich emoce
- a především jim pomoci se s pocity vyrovnat.
Jestli tedy vnímáte, že čtenář vašeho textu na landing page bude mít z něčeho obavu, co nejdříve ji vyvraťte. Pozor ale, ať zbytečně nepodsouváte ke zvážení strašáky, kteří nejsou na pořadu dne. Naddimenzované vyvracení obav jinak povede ke zbytečným pochybám.
Ve chvílích tvůrčí krize se také můžete zeptat, jak budete čtenáři textem co nejvíce nápomocní. Obecně je empatie skvělý prostředek pro rozproudění kreativity. Snažte se v textu vystihnout, že čtenářům skutečně rozumíte.
4. Jak to vysvětlit dětem ve školce?
Když už nevíte, kudy dál, zamotali jste se možná do vlastních myšlenek. V takovou chvíli je nejdůležitější zpomalit a vyhledat základní pilíře. A to v jejich nejjednodušší podobě. Představte si, že myšlenku máte vysvětlit tlupě předškoláků. Pro autenticitu si nezapomeňte klást otázky „A proč” či případně „Co to je?” v kadenci alespoň pěti otázek za minutu.
Rozproudění kreativity vždy pomáhá inspirace dalšími výtvory. I proto každý rok dáváme firmám šanci nominovat svůj nejlepší počin z obsahového marketingu v naší Obsahové anketě. Načerpejte inspiraci z toho nejlepšího z let 2018, 2017, 2016 nebo 2015.