Jak spravujeme sociální sítě

Ivo Bednář
„Nevíme si rady s Facebookem, můžete nám poradit?“ Podobné otázky dostáváme často. A není divu. Sociální sítě se neustále mění a je obtížné všechny změny sledovat. Jejich správa totiž zdaleka není jen o psaní příspěvků, což vám chceme dokázat v tomto článku.

První kontakt
 

Jakmile poptáte správu Facebooku, Instagramu nebo LinkedInu, okamžitě:

  • si zjistíme co nejvíce o vaší firmě,
  • zhodnotíme vaše profily na sítích (pokud je máte založené),
  • kontaktujeme vás s termínem schůzky.

Schůzka probíhá nejčastěji online. Očekávejte, že se zeptáme:

  • Čím se zabýváte? Potřebujeme poznat váš produkt nebo službu.
  • Jaká je vaše cílová skupina? Je rozdíl, jestli komunikujete ke koncovým zákazníkům (B2C), nebo k obchodním partnerům (B2B).
  • Koho vnímáte jako konkurenci? A kdo je naopak váš partner? Chceme znát vztahy v rámci vašeho oboru.
  • Kdo bude kontaktní osoba? Aktivně s vámi komunikujeme a konzultujeme obsah.
  • Máte vlastní brandbook či tone-of-voice? Budeme dodržovat „pravidla“ vaší značky, případně vám na ně dáme feedback.
  • Jak moc aktivní na sítích chcete být? Někde se hodí dlouhodobé plánování, někde zase flexibilní jednání.

Po prvním kontaktu můžeme začít. Každému klientovi přidělíme mikrotým složený z projektového manažera, správce sociálních sítí a copywritera, který obsah reviduje.

„Vzpomínám si na tendr, kterým naše spolupráce začala. Obsahovka nás ohromila přístupem, který daleko přesahoval prostor sociálních sítí do offlinu. I když jsme nakonec nebyli schopni zrovna tento projekt na naší straně naplnit, je takové přemýšlení přesně to, co od partnerů očekáváme.”
Michal Červenka, manažer marketingu v CENTROPOL ENERGY

Strategie a plán

Na řadu přichází strategie. Pokud už máte sociální sítě založené, je součástí i audit, díky kterému zjistíme silné a slabé stránky vašich profilů.

Strategie obsahuje:

  • Základní východiska – cíle, cílovou skupinu a tone-of-voice.
  • Obsahová strategie – tématické okruhy, jejich cíle i doporučené formáty příspěvků.
  • Komunikační manuál – co, jak, a kde budeme zveřejňovat. Dodáme i instrukce pro community management.
  • Vizuální strategie – instrukce, jak mají příspěvky vypadat, jak vybírat fotografie, jaké využijeme fonty či loga. Vycházíme z brandbooku klienta.

Příprava takové strategie zabere zpravidla týden.

Dáváme si záležet, aby byl na sociálních sítích pravidelný obsah, který má pro sledující přidanou hodnotu a který zároveň plní cíle klienta.

Důsledně promýšlíme vizuální stránku příspěvků. Bereme v potaz chování a návyky návštěvníků sociálních sítí. S pomocí obrázků a grafiky, které jsou v souladu s brandbookem a tone-of-voice firmy, poutáme pozornost a vyzýváme k akci.

Pokud je třeba, pustíme se i do focení nebo natáčení. To se nám osvědčilo například u spolupráce se Stavario, kde jsme nafotili a vytvořili databázi autentických fotografií.

Fotky z fotobanky jsme nahradili autentickými fotografiemi aplikace Stavario. Zaměřili jsme se na to, aby šlo vidět i reálné používání aplikace.

Tip na čtení

Ve chvíli, kdy si strategii odsouhlasíme, připravíme měsíční publikační plán.

Plán obsahuje: 

  • texty příspěvků,
  • návrh vhodného formátu,
  • návrh grafiky,
  • termín publikace,
  • cíle příspěvků.

Počet příspěvků pak vychází z naší vzájemné domluvy a ze strategie. Vyhotovení publikačního plánu trvá 3–5 pracovních dní.

Spolupráce na míru

Dle možností a preferencí klienta plánujeme pravidelné online hovory a nastavujeme schvalovací proces. Někdo si chce publikační plán odsouhlasit na měsíc dopředu, někdo chce obsah řešit pružně každý týden. V některých případech dostáváme úplnou volnost.

Jak spolupracujeme s klienty – příklady z praxe

infografika spolupráce s klienty

Plánujeme příspěvky

Příspěvky zveřejňujeme přes software Zoomsphere, který nám umožňuje pohodlně rozplánovat obsah na Facebooku, LinkedInu i Instagramu.

Největší výhodou je, že do něj má přístup i klient. Může si tak vše ověřit – co se chystá k publikaci, co se už vypublikovalo, jak si příspěvky vedou a zároveň může na veškerý obsah napsat feedback.

Zaškolíme vaše zaměstnance

Jsme si vědomi, že správa sociálních sítí je týmová práce. Proto zajišťujeme i školení zaměstnanců, které spolupráci zefektivní.

To platí především u LinkedInu, kde mají osobní profily mnohem větší dosah než profil firemní. Je proto na místě zasvětit zaměstnance do toho, jak můžou firmě svou aktivitou na síti pomoct. Názorně vás provedeme nastavením LinkedIn profilů, poradíme vám, jaký obsah sdílet nebo tvořit, a ukážeme vám i příklady z praxe. 

„Některým zaměstnancům se po školení podařilo rozšířit vlastní síť relevantních kontaktů. Zahraniční oddělení má od dvou potenciálních partnerů poptávky na žaluzie, Česko pak navázalo první kontakty s architekty. Spojili jsme se třeba s Romanem Vrtiškou z architektonického studia Vrtiška & Žák, který původně poptával žaluzie jen na svůj dům. Díky tomu bude naše žaluzie doporučovat i svým klientům. A domluvili jsme spolupráci i opačně – studio nám navrhlo interiér nového showroomu a bude pracovat i na designu veletržního stánku.“
Miloslav Matoušek, Head of Marketing NEVA

Staráme se o vaši komunitu

Průběžně na sítích sledujeme dění na oborových stránkách i ve skupinách. Dle strategie a tone-of-voice odpovídáme na komentáře či na zprávy od fanoušků a sledujících.

Kromě toho ale diskuzi tvoříme – pokládáme otázky, ptáme se na názor a dáváme návštěvníkům sítí nové podněty. Počítáme i s krizovou komunikací – reagujeme na kritické komentáře tak, aby nebyla poškozena vaše značka a abyste naopak získali od přihlížejících body navíc. Pokud vás zajímá, jak ke krizové komunikaci přistupujeme, přečtěte si náš článek.

Podněty a palčivé dotazy od zákazníků zaznamenáváme a zohledňujeme v budoucích publikačních plánech.

Pokud má firma pro komunikaci se zákazníky interní zaměstnance, rádi je zaškolíme. Nastavíme automatické odpovědi, upřesníme si tone-of-voice, vyzkoušíme si krizovou komunikaci a ukážeme si nástroje, jak si odpovídání na komentáře a zprávy usnadnit.

„Specialisté z poradenského centra, kteří tímto školením prošli, si jej nemohli vynachválit. Ocenili zejména osvětu v oblasti krizové komunikace a velmi širokou paletu informací týkajících se sociálních sítí, o kterých do té doby vůbec netušili.“
Ondřej Suchý, Head of marketing Modré pyramidy

Reportujeme a revidujeme

Dle domluvy výkon na sociálních sítí shrneme v přehledném reportu. Jsme přitom objektivní a pokud se zrovna nedaří, přiznáme slabší výkon a hledáme cesty, jak výsledky zlepšit. 

Na základě reportů pak celý proces revidujeme. Zhodnocujeme účinnost strategie a přesnost cílení, vyhodnocujeme dlouhodobou úspěšnost témat či formátů příspěvku, hledáme vývoj ve výsledcích.

Pokud je potřeba, strategii vylepšíme a začínáme celý proces znovu.

ležatá osmička s nápisy: Poznáváme/ Nastavujeme/ Tvoříme/ Zlepšujeme

Tip

  • Podobnou revizi strategie doporučujeme dělat pravidelně, alespoň jednou do roka. Vždy se ujišťujeme, že strategie odpovídá aktuální situaci na trhu a cílům klienta.

Kolik to stojí?

Jednorázové úkoly:

  • první call s klientem a nabídka
  • vypracování strategie
  • zpracování grafických podkladů
 

Pravidelné úkoly:

  • tvorba publikačního plánu a jeho schválení
  • tvorba grafiky do příspěvků
  • naplánování příspěvků
  • community management
  • pravidelné konzultace s klientem
  • report

Výše ceny je přímo úměrná tomu, kolik odpracujeme hodin. Pokud zjistíme, že nám zabere správa méně času, budeme fakturovat méně. V případě vyšší zátěže s vámi budeme konzultovat případné zdražení. Typicky se například s růstem popularity na sociálních sítích zvyšují nároky na community management.

Průměrná cena měsíční správy sociální sítě vychází na: 17 až 24 000 Kč.

Co za tuto cenu získáte?

  • Audit i strategii, ze kterých můžete vycházet do budoucna.
  • Pravidelný obsah na sítě včetně grafiky.
  • Reporting výkonu příspěvků.
  • Community management.
  • Zpětnou vazbu, díky které se budete moci posunout dál.

Kam dál?