Obsahovka Live #5 Sociální sítě

Eva Hromádková

Ve čtvrtek 11. října padaly teplotní rekordy, ale i zažité představy o používání sociálních sítí, minimálně v pražském Teal Clubu. Na naší páté zákaznické konferenci Obsahovka Live jsme totiž spolu s našimi hosty ukázali, jak se dají sociální sítě v komunikaci využívat jinak, než jsou firmy zvyklé.

Jak zapojit zaměstnance firmy? Jen lajky nestačí

Setkání zahájila expertka na sociální sítě Eliška Vyhnánková, která hned na úvod představila znepokojivá čísla o Facebooku. Na každého uživatele denně míří asi
2 000 příspěvků (od jeho přátel i oblíbených stránek), reálně se k němu dostane
asi 1 %
z tohoto obsahu. Příspěvky lidí jsou přitom zobrazovanější než příspěvky stránek. To jsou důvody, proč by firmy měly do své komunikace na sítích zapojit zaměstnance.

Klesající organický dosah trápí všechny správce (nejen) firemních sociálních sítí.

Firmy se ale často bojí, že jim zaměstnanci na sociálních sítích nadělají víc škody než užitku. Jak to udělat, aby se to nestalo?

  • Vytvořte tým pro sociální sítě, který bude složený z lidí z různých oddělení
    i z různých úrovní. Zapojte hlavně pozitivní a proaktivní zaměstnance.
  • Tým pořádně vyškolte. A u toho sledujte, zda jste vybrali ty správné lidi (jestli mají opravdu tu pravou diplomatickou povahu pro sociální sítě).
  • Sepište pravidla. Třeba desatero komunikace na sociálních sítích, se kterým seznámíte celou firmu.
  • Mělo by být jasné, kdo odpovídá na komentáře, jaký je proces schvalování příspěvků a podobně.
  • Nečekejte, že to pak půjde samo. Vybraný tým neustále podporujte, inspirujte a dávejte jim pravidelný feedback.

Pokud se komunikace na sítích vedená zaměstnanci rozjede tím správným směrem, další z nich se budou chtít zapojit. Podle Elišky je z hlediska dosahu nejlepší, když zaměstnanec sám píše o firmě na svém profilu (a nezapomene ji označit).

Lajkování příspěvků může být zrádné, Facebook totiž ukazuje příspěvky podobným lidem, kteří ho lajkují. Pokud se cílová skupina firmy výrazně liší od zaměstnanců,
je lepší lajky oželet.

Videa vám umožní předat svým zákazníkům emoce

Václav Prak ze společnosti RAYNET, která vytváří CRM systém, zapojovat zaměstnance do komunikace na sítích umí. Na naší konferenci mluvil o tom, jak RAYNET natáčí vlastní marketingová videa se zaměstnanci v hlavních rolích.

RAYNET videa používá ve třech oblastech komunikace:

  • brandu a HR,
  • podpoře prodeje,
  • a zákaznické péči.

Vašek pustil několik nejúspěšnějších videí, třeba poslední tři zpívaná PFka, jejichž dosah na sítích se pohyboval kolem 40 000 lidí.

Jak přesvědčit zaměstnance, aby hráli ve vašich videích? Najděte prvního ochotného
a další se už přidají.

Tvorba vlastních videí se vám může zdát jako náročná a drahá záležitost. Podle Vaška to ale není tak složité. Pokud se do toho chcete pustit, doporučuje to dělat takto:

  • Vybudujte studio.
  • Pořiďte si hardware (kameru, mikrofony, světla).
  • Stáhněte si software (na stříhání a úpravy videa).
  • Vytvořte checklist na tvorbu videa, pamatujte na každý detail jako jsou třeba nabité baterie v mikrofonu.
  • Věnujte čas přípravě scénáře, nikdy se nespokojte s první verzí.
  • Nejdříve s herci udělejte čtenou zkoušku, nešetřete kritikou.
  • Při natáčení naostro naopak nezapomeňte chválit, atmosféra musí být uvolněná a přirozená, nervozitu nejlépe porazíte smíchem.
  • Ve fázi postprodukce se opět vraťte ke kritickému přístupu, jen tak bude
    z dobrého videa skvělé.

Videa podle Vaška pomáhají vytvářet vztahy a budovat důvěru. RAYNET se svými zákazníky příliš osobního kontaktu nemá, přes videa jim tedy posílá aspoň trochu osobních emocí.

Lifestreamy jsou nedokonalé, ale autentické

„Videa v RAYNETu dělají fakt dobře, tak daleko ještě nejsme.” Takto svůj příspěvek zahájil Vítězslav Švec z firmy CERVA, která vyrábí ochranné pracovní pomůcky.
Na rozdíl od RAYNETu totiž sází na živé přenosy.

Slávek měl s sebou i hlavní hvězdu jejich videí, Petra Meidla neboli Petrmana.
Ten dorazil v zářivě žlutém pracovním obleku, takže byl opravdu nepřehlédnutelný.

Petr Meidl zná produkty CERVA do poslední nitky. Proto je umí ve videích na Facebooku skvěle představit.

CERVA ve svých živých videích na Facebooku:

  • ukazuje své produkty a jejich praktické využití,
  • edukuje diváky,
  • a posiluje povědomí o značce.

Živé video je podle Slávka poutavý formát, hlavně díky jeho autentičnosti. Občas se něco nepovede, ale diváky přeřeky nebo jiné nedokonalosti v živém vysílání baví.

Workshop: Fotíme s nadhledem, fotíme ze shora

Po trojici přednášek přišel čas trochu protáhnout nohy. Lucka z Obsahovky
pro účastníky konference připravila workshop o focení metodou flatlay, která je populární hlavně na Instagramu. Jde o zachycení předmětů v připraveném aranžmá z pohledu shora.

Stáhněte si náš jedenáctibodový flatlay manuál.

Téma „Den na konferenci” pojal každý trochu jinak. Všechny obrázky si můžete prohlédnout na Instagramu Obsahovky.

Případovka: Jak používat skupiny na Facebooku

Po workshopu a networkingu přišla řada na poslední příspěvek. Martina z Obsahovky si připravila případovou studii o tom, jak může fungovat skupina na Facebooku v B2B komunikaci.

Facebookové skupiny jsou skvělým místem pro budování vztahů v B2B. Skupina společnosti NAFIGATE je toho důkazem.

Martina se stará o sociální sítě společnosti NAFIGATE, která vyrábí šetrnou kosmetiku. Důležitou součástí je komunikace v segmentu B2B, tedy oslovování kosmetiček, které mohou výrobky NAFIGATE používat i prodávat. K tomu účelu na Facebooku vznikla skupina Kosmetičky si radí, kde NAFIGATE působí jako moderátor a odborný garant.

A jak tedy podle Martiny skupiny na Facebooku správně používat?

  • Na začátku připravte co nejpřesnější popis skupiny, aby bylo jasné, k čemu slouží a k čemu ne. Stanovte i základní pravidla (například, že nerelevantní příspěvky správci smažou).
  • Určete, kdo bude skupinu spravovat a odpovídat na komentáře. Rozhoďte si
    i víkendové směny, pokud je to možné.
  • Dohodněte se na četnosti firemních příspěvků a na míře jejich prodejního charakteru.
  • Definujte pravidla pro přijímání nových členů (skupina Kosmetičky si radí přijímá například jen skutečné kosmetičky po ověření živnostenského oprávnění).
  • Nebojte se dlouhých postů, které by na facebookové stránce neuspěly.
    Ve skupině jsou lidé ochotnější číst až do konce.
  • Využívejte ankety. Členové skupiny se rádi zapojí.
  • Reagujte na všechno, co se ve skupině děje, včetně negativní zpětné vazby.

Po přednášce se i přes pozdní podvečerní hodinu rozproudila diskuze o tom, pro jaký typ produktu mohou být facebookové skupiny vhodné. Podle Martina Brablece
z Obsahovky to může být jakýkoliv produkt, který si lidé kupují pravidelně a u kterého řeší způsob používání.

Prosluněná, uvolněná a prakticky orientovaná. Taková byla pátá Obsahovka Live. Další nás čeká na jaře, už teď se na ni těšíme!