Jak začít s copywritingem? Srovnali jsme zkušenosti s prací in-house, v agentuře i na volné noze

Hana Kratochvílová

„Odmalička píšu. Slohovky, povídky do šuplíku, vlastní blog. Psaní mě baví a chci se živit jako copywriter.“ Tento příběh v různých obměnách slýcháme při náboru do Obsahovky a čteme ve facebookových skupinách. Jak a kde ale sbírat zkušenosti, když svou copy kariéru teprve startujete? Přečtěte si zkušenosti našich kolegů, kteří si vyzkoušeli psaní na volné noze, copywriting ve firmě i práci v agentuře.

Nedivíme se, že je o copywriting coby řemeslo takový zájem. Psát můžete doma i na pláži. Psát můžete o čemkoliv, co vás zajímá – od vaření přes módu až po IT. A narozdíl od spisovatelů, kteří se roky moří s mnohasetstránkovými romány, vy si slušně vyděláte i několika články měsíčně.

Pokud vás copy kariéra láká, pravděpodobně budete volit mezi jednou z těchto možností:

  • psaním na volné noze, kde jste sami svým pánem a může psát o čemkoliv – když seženete zakázku,
  • pozicí interního copywritera, který píše pro jednu firmu a zpracovává vše od newsletterů přes produktové popisky až po sociální sítě,
  • prací v agentuře, která pečuje o marketing vícerých značek a pracují v ní různí specialisté – od social media managera po PPCčkaře.

V Obsahovce věříme, že nic jako jedna zaručená cesta, jak se stát copywriterem, neexistuje. Sami jsme těch cest prošli bezpočet – od různých agentur po kariéru na volné noze. Nepodělíme se proto s vámi o tipy, jak shánět zakázky ani kde získat nejlepší know-how. Nasdílíme ale naše zkušenosti a pomoc těm, kteří už s psaním začali a teď hledají, jak dál pokračovat. A třeba vás pošťouchneme tím správným copy směrem.

Bývalí novináři i zasloužilí agenturní matadoři. V Obsahovce máme kolegy s různorodými pracovními zkušenostmi, ze kterých čerpáme my i oni.

Rychlá navigace


1. Copywriterem na volné noze

Volnonožce si možná představíte jako někoho, kdo vysedává na pláži s notebookem, upíjí mojito a ladí titulek. Stejně tak vás ale možná čekají mnohahodinové pracovní směny včetně víkendů a svátků, shánění zakázek, cenotvorba a hromada administrativy od fakturace po daňové přiznání. Jako na období plné rozporů vzpomíná na své freelance působení náš kolega Ivo:

„Člověk musí počítat s tím, že podnikání na volné noze není dovča. Je to trochu pozvolnější a flexibilní, zato ale non-stop práce, kde je každý sám za sebe. Takže si musíte dobře rozmyslet, jestli máte na tento lifestyle dlouhodobě náturu. Mě lákala vize samostatnosti a svobody, kdy nebude práce jednotvárná. Krom flexibility práce považuju za největší výhodu slušný plat (i přes mou mizernou cenotvorbu). Nevýhody jsou pak nejistota a obavy, zda-li si udržím klienty (zvlášť v době pandemie), administrativa, úřady. Narazil jsem také na znevýhodnění u banky při žádosti o hypotéku, která zaměstnance upřednostní.“
Ivo Bednář, copywriting & sociální sítě

Ivo nakonec zvolil agenturní svět, a to hlavně proto, že mu pracovní smlouva poskytuje stabilnější zázemí – od pravidelné mzdy přes nemocenskou po dovolenou, při které ho zastoupí kolegové. Jako další výhodu hodnotí práci v kolektivu:

„Na spoustu věcí se můžu doptat kolegů, střetávám se s více názory, nejsem v takové bublině. Odpadá mi tak nejistota, ale zůstává mi částečně flexibilita a různorodost práce.“
Ivo Bednář, copywriting & sociální sítě

V Obsahovce Ivo píše a spravuje sociální sítě, pro které tvoří texty i grafiku a komunikuje s fanoušky.

2. In-house copywriting

In-house copywriter obstarává čtivé texty pro všechny kanály jedné firmy. Většinou tak řeší jedno téma – ať už je to elektronika, nebo vaření. Pro někoho splněný sen, pro jiného noční můra.

Z in-house copy k nám přesedlal před 4 lety Libor, který v Obsahovce působí jako copywriter a obsahový konzultant. In-house kariérní dráhu ale rozhodně nezavrhuje:

„Po škole jsem chtěl pracovat jako copywriter a první místo, na které mě přijali, byla práce interního copywritera. Nevýhody in-house copywritera jsou jednoznačně ty, že člověk píše neustále dokola stejné formáty a píše pouze o omezeném množství témat. U mě to byla například jen domácnost a elektronika. Výhody jsou ty, že člověk obvykle není pod takovým tlakem jako v agentuře – má množství úkolů, které má splnit a nemusí u toho počítat, jak dlouho na nich stráví. Pro lidi, kteří mají rádi větší klid a rutinu to může být fajn volba.“
Libor Kamenský, copywriting & konzultace

Kvůli jednotvárnosti obsahu se Libor nakonec rozhodl přejít do Obsahovky.

„Výhody práce v agentuře jsou určitě ty, že člověk neustále zkouší něco nového a zlepšuje se mnohonásobně rychleji než jako in-house copywriter. Pro mě je také velká výhoda ta, že můžu psát o desítkách různých témat – baví mě získávat nové informace z různých oborů.“
Libor Kamenský, copywriting & konzultace

Poznejte Libora blíž a poslechněte si jeho povídání, o tom, co obnáší práce copywritera v Obsahovce.

Naopak Lucie, která v Obsahovce také začínala jako copywriter, rutinu na pozici in-house copywritera nezažila.

„Ačkoliv jsem oficiálně pracovala jako obsahový specialista, často jsem řešila i agendu spojenou s výkonem nebo provozem e-shopu, ve kterém jsem působila. Ačkoliv to byla skvělá zkušenost, po čase mi roztříštěnost přestala vyhovovat. Zásadním důvodem, proč jsem přešla do agentury, pro mě ale byla možnost spolupracovat s dalšími specialisty – v in-house prostředí jste totiž často na všechno sami a zpětnou vazbu dostáváte jen na úrovni líbí-nelíbí.“
Lucie Preis, marketing & školení

3. Práce v agentuře

Dopoledne píšete newsletter pro chovatele psů, odpoledne třeba články o fakturačních systémech a bazénech. Ač o tématu nevíte mnoho (nebo vůbec nic), musíte se rychle zorientovat. Když vás zrovna nelíbá múza, máte smůlu – deadliny musíte dodržet a práci odevzdat včas.

Na druhou stranu dostáváte možnost popasovat se s různými tématy a formáty. Potkáváte desítky klientů, od zavedených značek po nadšené start-upy.

Práce v agentuře je napříč diskuzemi na sociálních sítích často doporučovaná nováčkům se slovy: „Běž se vypsat do agentury, tam se naučíš, co a jak.“
V Obsahovce máme kolegy a kolegyně, kteří si prošli různými agenturami a shodují se v jednom: Není agentura, jako agentura.

S čím vším se můžete na agenturním poli setkat, shrnují naši copywriteři Honza, Míša a Amálie.

Amálie: „Chtěla jsem získat zkušenosti. Ale juniorních pozic bylo v Brně jako šafránu.“

Amálie do první agentury nastoupila jako stážistka, postupně přešla na placenou pozici. Vyzkoušela si různé činnosti a zorientovala se hlavně ve výkonnostním marketingu. Nakonec zjistila, že nejvíce ji to táhne k tvorbě obsahu:

„Chtěla jsem získat zkušenosti. Ale pozic pro copywritery (prakticky s nulovými zkušenostmi) bylo v Brně jako šafránu. Agentura nabízela placenou stáž a poté mi nabídla místo na full-time. Kromě copywritingu jsem řešila i organizační věci typu zvaní hostů na webináře a jejich technické zajištění, SEO apod. Vždycky mě to táhlo k obsahu, ale mnohem větší důraz se tam kladl na výkon. Obsahový tým byl malý a chyběla mi zpětná vazba k mým textům, která by mě v psaní posunula dál.“
Amálie Kučerová, copywriting

V Obsahovce se Amálie věnuje textování webů, newsletterů a psaní článků.
Podívejte se, jak se jí u nás líbí.


Honza: „Za tři roky jsem z textaře začátečníka vyrostl v seniorního copywritera.“

Copywriter a konzultant Honza v agentuře, stejně jako Amálie, nabral první zkušenosti a praxi po vysoké škole. Nejprve pracoval při studiu, po státnicích nastoupil na plný úvazek. Takhle vzpomíná na svoje agenturní copy začátky:

„Byla to pro mě obrovská škola, učil jsem se od kolegů specialistů a za tři roky jsem z textaře začátečníka vyrostl v seniorního copywritera se solidním přesahem do UX, SEO, analytiky nebo výkonnostní reklamy. Nevýhodou bylo juniorní finanční ohodnocení a častá fluktuace klientů, jen s málokterými jsem měl možnost spolupracovat opravdu dlouhodobě. Také mi vadilo, že jsem ve firmě byl jako jediný textař a nikdo mě tak nemohl v tomto směru odborně posouvat.“
Jan Novák, copywriting & konzultace

Míša: „Měla jsem na starost ideamaking. Vymýšlela jsem spoty do rádia i do televize.“

Zkušenost naší pražské copywriterky a konzultantky Míši se od ostatních dost liší – pracovala v agentuře, která se zaměřovala na ideamaking:

„Moje předchozí agentura se zaměřovala na tvorbu kreativních konceptů a vymýšlení dobrých nápadů (big idea). Většina náplně práce copywritera byl ideamaking. To mě zajímalo. Věděla jsem, že jsem tvůrčí a chtěla jsem to uplatnit. Bylo to super, hodně jsem si toho vyzkoušela. Vymýšlela jsem spoty do rádia a do televize, byla jsem u nahrávání voiceoverů, prezentovala jsem kampaně velkým značkám, setkávala jsem se se známými lidmi. Ale hodně mi tu chybělo víc samotného psaní a prostor pro zlepšování se v copywritingu. Cítila jsem, že na to mám talent, ale moc se k tomu nedostanu.“
Michaela Tabakovičová, copywriting & konzultace

I copywriteři v agentuře občas zaklapnou počítač a jdou se družit. Většinu času ale tráví psaním – deadliny jsou neúprosné.

Na co se v agentuře připravit? Práce tady je rychlá a plná deadlinů

Agenturní svět má rozhodně svá specifika. S čím musíte počítat, pokud se rozhodnete vrhnout do agenturních vod?

„Agenturní svět je obecně docela rychlý a tvrdý – člověk se musí otáčet, předvádět výkony a v těch lepších agenturách neustále růst. Pokud se chce někdo učit a rychle posunout, je agentura ideální. Pokud někdo hledá klidné místo, kde se nepředře, pak bych agenturu nedoporučil a bude lepší se raději ‚schovat‘ do interního týmu nějakého korporátu.“
Jan Novák, copywriting & konzultace
„Narovinu musím říct, že práce v agentuře je náročná. Práci klientům vykazujeme, takže na dvouhodinová kafíčka tady není čas – píše nebo přemýšlí se tu opravdu celý pracovní den. Zároveň děláte na víc klientech najednou, takže musíte být flexibilní v přeskakování z úkolu do úkolu. Ale hodně se tu naučíte, určitě víc než jako freelancer nebo jako interní textař – protože máte k dispozici tým a ‚agenturní know-how.‘ Máte možnost psát o mnoha odvětvích a pro každé je důležité něco jiného. Nabíráte podklady jednou o vývoji aplikací, podruhé o stavebnictví. Ta možnost mě baví, ráda čerpám informace.“
Michaela Tabakovičová, copywriting & konzultace

Takhle to vidíme my. Srovnání vychází z našich zkušeností a interního výzkumu, takže samozřejmě nezachycuje všechny nuance různých kariérních drah.

4. Začněte kdykoli

Závěrem ještě jedno povzbuzení – nikdy není pozdě s copywritingem začít. Nezáleží na tom, jestli jste vystudovali stavařinu nebo práva. Ani na tom, že jste posledních deset let prodávali zmrzlinu (hm, závidíme) nebo mobily. Anebo zatím studujete a o copy kariéře jen sníte.

Pokud vás psaní baví, ustojíte konstruktivní kritiku a dokážete občas zkrotit kreativitu ku prospěchu obsahu, pak se můžete copywritingu začít věnovat kdykoli. Stejně jako naše kolegyně Monika a Hanka, které se copywritingu začaly věnovat až na rodičovské dovolené. Nebo Katka, která se původně živila jako novinářka. Anebo Klára, která nedávno dokončila školu a chtěla se učit praxí.

„Víš, že upínací popruhy a kotevní lana nikdy nesmí být zauzlované?“
I tak vypadají rozhovory mezi copywritery. Při psaní často pronikneme do nových témat, o nichž jsme dosud neměli ponětí.


Monika: Z advokátky markeťačkou

Monika o sobě říká, že psát chtěla vždycky. Když se ale nedostala na žurnalistiku, vystudovala práva a pak se několik let živila jako advokátka. „Dlouho jsem žila v tom, že jsem to přece vystudovala, tak to musím dělat. Což je hrozná blbost,“ bilancuje. Teprve s narozením syna práva opustila a začala se věnovat marketingu – nejprve jako projektová manažerka a markeťačka v Bamboolik, později jako copywriterka v Obsahové agentuře. Takhle se ohlíží za svým rozhodnutím dnes:

„Jediná ‚nástraha,‘ která mě napadá, je vlastní ego. Pokud už se člověk zvládl někam vyšplhat na pomyslném kariérním žebříčku, tak je zvyklý na určité postavení. V nové kariéře začíná zase úplně dole nebo minimálně o hodně níž, a to pro někoho může být těžké skousnout. Já sama jsem s tím ale problém neměla. Plus s tím souvisí případný příjmový pokles — pokud bych v momentě, kdy jsem změnu kariéry realizovala, byla třeba samoživitelka, tak by to určitě bylo téma.“
Monika Fiantová, copywriting

Otcům i matkám, kteří uvažují o změně kariéry během rodičovské dovolené, Monika doporučuje začít se změnou co nejdřív:

„Rozhodně bych nečekala až na konec rodičovské. Osvědčilo se mi začít pomalu psát, budovat si síť kontaktů, nasávat informace, rozhlížet se v novém oboru. Je to dobrý start pro případný rozjezd kariéry naplno po rodičovské dovolené. A když náhodou zjistíte, že to nebyla dobrá volba, tak tolik nebolí ten experiment ukončit.“
Monika Fiantová, copywriting
  • V rozjezdu nové kariéry Monice pomohlo i naše Rozvojové školení pro copywritery. Monika získala zpětnou vazbu na své texty od zkušených copywriterů a věděla přesně, na čem zapracovat. Podívejte se, co všechno v Obsahovce školíme.

Katka: Z novinářky copywriterkou

Katka před nástupem do Obsahovky pracovala v novinách. Práce ji bavila, ale byla extrémně časově náročná a stresující. Proto se po několika letech Katka přeorientovala na copywriting. A zpětně oceňuje, že jí toto rozhodnutí přineslo víc volného času i peněz a mnohem méně stresu.

Z Katčiny zkušenosti má novinář pro práci copywritera skvělé předpoklady: je zvyklý intenzivně pracovat a dodržovat termíny. Srozumitelně, čtivě píše a umí si ze záplavy informací vybrat ty podstatné. A navíc je zvyklý, že mu editoři vrací texty k přepsání a zpětná vazba ho nerozhodí.

„Novinář by si měl uvědomit, že i když má z novin dobré základy, copywriting je přece jen odlišná disciplína. Měl by se začít v copywritingu vzdělávat a naučit se základní marketingové termíny jako třeba landing page, CTA nebo preheader. Postupně může začít brát malé copywritingové zakázky. Díky nim získá další praxi, která mu pomůže při pohovoru. Ale musí si dobře vybírat své klienty, aby se jako novinář nedostal do střetu zájmů. Když si budete hledat zaměstnání jako copywriter, doporučuji, abyste si našli firmu nebo agenturu, ve které je alespoň jeden další copywriter. Dá vám zpětnou vazbu na vaše texty a pomůže vám se v copywritingu zlepšit.“
Kateřina Kalivodová, copywriting & konzultace

V Obsahovce se Katka „našla“ ve strategiích. Jak obsahové strategie tvořit navíc už několik let i učí a šetří tak nejen copywriterům čas i energii.

Klára: Ke copywritingu ji přivedla škola

O Klářině kariéře rozhodl nepovinný předmět Copywriting, který si náhodně zapsala při studiu počítačové lingvistiky na vysoké škole. Předmět, který učil zakladatel Obsahovky Martin Brablec, Kláru nadchnul. Když v létě dokončila školu a rozhodla se učit praxí, začala u nás psát. Za prvních pár týdnů si vyzkoušela tvorbu landing page, newsletterů, článků, případovek i postů na sítě. K tomu kouká pod ruce zkušenějším a vzdělává se.

„Důležité je vědět, co copywriting ve skutečnosti obnáší. Není to totiž to samé jako slohovky z češtiny. Kromě čtení oborových knížek a blogů je fajn si ‚nanečisto‘ vyzkoušet brigádu v copy. Například spousta e-shopů pravidelně shání brigádníky na psaní produktových popisků. Na těch jsem trénovala i já. Ale to vůbec nejdůležitější, co v začátcích copywriter potřebuje, je zpětná vazba. Takže se u pohovoru musí ptát, jestli se na jeho texty bude pravidelně někdo dívat. Jedině tak zjistí, jak je na tom a jestli je to opravdu pro něj.“
Klára Šalšová, copywriting

Můj příběh: Útěk z nezisku

Podobně jako Monika, i jsem se začala marketingu věnovat až po narození syna. Před nástupem do Obsahovky jsem pracovala několik let jako sociální pracovnice v neziskovém sektoru. Dostala jsem příležitost vyzkoušet si spoustu marketingových metod – peněz k propagaci v nezisku není mnoho a každá iniciativa ke zviditelnění je tu vítaná:

„V nezisku často zastáváte několik funkcí zároveň – nestaráte se jen o lidi, ale taky organizujete akce, píšete projekty a spravujete sociální sítě a web. Pro mě to byla skvělá škola a zviditelňovat naši práci mi dávalo smysl. Vyzkoušela jsem si spoustu věcí od newsletterů po natáčení videa – protože v nezisku, co si neuděláte, to nebude. Postupně mi ale začala chybět zpětná vazba, možnost plně se věnovat jen marketingu a učit se od profíků. Na mateřské jsem se mohla na svojí kariéru podívat s odstupem a rozhodla se to rozseknout a do nezisku se nevracet. Nejdřív jsem fungovala na volné noze a po nějakém čase jsem odešla sbírat zkušenosti do Obsahovky.“
Hana Kratochvílová, marketing
  • Při psaní na volné noze Hance pomáhala zpětná vazba od mentorky. Díky radám zkušenější copywriterky se rychle zorientovala v základních formátech a vyhnula se největším chybám. Přečtěte si, jak s mentoringem v Obsahovce pracujeme my.

Jak je vidět, každá z variant má něco do sebe. Takže rada na závěr? Určete si, co zrovna nejvíc potřebujete a podle toho hledejte působiště – někdy se hodí mít dostatek zpětné vazby, jindy zase uvítáte klidnější rutinu. A pokud si vyberete agenturu, sledujte naši kariérní stránku a třeba budete náš nový kolega.